ناسا سعی دارد شیوه جدیدی از حفاری در سطح سیارات را آزمایش کند

به گزارش دیجیتال ترندز، یکی از چالش های تحقیقات در مریخ چگونگی دسترسی به زیر سطح سیاره است. پروژه های فعلی مانند  لندر«اینسایت» مجهز به ابزارهای حفاری هستند تا کاوشگری را در صخره های مریخی قرار دهند. اما در اوایل سال جاری ابزار حفاری لندر اینسایت در خاک سیاره گیر کرد و اختلالی در عملکرد آن به وجود آورد.

از سوی دیگر پروژه های آینده مانند لندر «مریخ ۲۰۲۰» نیز مجهز به طیفی از ابزارهای حفاری مختلف برای نفوذ به صخره های سیاره و جمع آوری نمونه هستند.

اکنون ناسا سعی دارد شیوه جدیدی را آزمایش کند که شامل یک ابزار حفاری خودکار است که می تواند در عمق چند فوتی سیاره نفوذ کند و خود را با محیط های مختلف وفق دهد. این پروژه ARADS نام دارد و در صحرای آتاکاما شیلی در حال آزمایش است. محیط این صحرا شباهت زیادی به مریخ دارد.

«برایان گلس» محقق ارشد پروژه ARADS در مرکز تحقیقات آمس ناسا می گوید: این پروژه شامل آماده کردن ناسا برای جستجوی حیات روی مریخ است و توسعه ابزارهای علمی و رباتیک بخش مهمی از آن به شمار می رود. بهترین روش برای بررسی عملکرد ابزارها، آزمایش آنها روی زمین است.

 مزیت ARADS نسبت ابزارهای حفاری دیگر آن است که نیازی نیست دانشمندان اطلاعاتی را به دستگاه ارائه کنند. این ابزار اطلاعات مربوط به خاک یا صخره ها را دریافت می کند، سپس مسیر خود و همچنین قدرت حفاری  را براساس آنها تنظیم می کند. این امر کمک می کند دانشمندان وقت بیشتری داشته باشند و روی اطلاعات جمع آوری شده تمرکز کنند.

 «توماس استاکی» یکی از  محققان پروژه ARADS می گوید: این ابزار حفاری می تواند اطلاعات خاک را به تنهایی جمع آوری کند. دانشمندان فقط باید  مکان جمع آوری نمونه را مشخص و عمق نفوذ مته حفاری در خاک را تعیین کنند. ابزار، بقیه کارها را به طور خودکار انجام می دهد.

 به گفته محققان این ابزار در مقایسه با دستگاه های قبلی می تواند در عمق بیشتری از سیاره نفوذ کند و منابع مهمی مانند آب های زیر سطحی را بررسی کند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط