نتایج یک پژوهش جدید: ویروس کرونا تا سه روز روی پارچه باقی می‌ماند

دانشمندان دریافته‌اند که ویروس‌های مشابه ویروس کنونی کرونا می‌توانند تا سه روز روی پارچه دوام بیاورند.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه به نقل از  «بی بی سی»، پژوهشگران دانشگاه «دومونت فورت» در بریتانیا، ویروس کرونا را روی پارچه‌های پلی استر، پلی کتان، و ۱۰۰ درصد پنبه آزمایش کرده‌اند. نتایج این آزمایش‌ها نشان داده است که پلی استر از لحاظ ماندگاری ویروس بیشترین خطر را دارد.

دکتر کیتی لایرد که هدایت این مطالعه را برعهده داشت به «بی بی سی» گفته است این مواد که اغلب در پوشش کارکنان مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌شود، خطر انتقال ویروس را دارند.

دانشمندان همچنین دوام ویروس بر روی هر یک از این مواد را به مدت ۷۲ ساعت تحت نظر گرفتند.

نتایج نشان داد که پلی استر بیشترین خطر انتقال را دارد و ویروس پس از سه روز همچنان روی آن نوع پارچه می‌ماند و توانایی انتقال به سایر سطوح را دارد.

این در حالی است که ویروس در پارچه‌های ۱۰۰ درصد پنبه‌ای ۲۴ ساعت، و در پلی کتان تنها ۶ ساعت دوام می‌آورد.

در این تحقیق همچنین مطمئن‌ترین روش شستشو برای از بین بردن ویروس از پارچه‌های ۱۰۰ درصد پنبه مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد زمانی که ویروس به صورت قطرات بسیار ریز به پارچه اضافه شده باشد، در همه ماشین‌های لباسشویی آب خالی برای از بین بردن ویروس کافی است. اما زمانی که پارچه با بزاق مصنوعی حاوی ویروس آلوده شد، تنها مواد شوینده و دمای ۴۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر می‌تواند آن را به طور کامل از بین ببرد.

دانشمندان می‌گویند برای این که تنها با استفاده از گرما ویروس را از بین ببریم، به دمای ۶۷ درجه سانتیگراد و یا بالاتر نیاز است.

مطالب مرتبط