نجات جان قربانیان بلایای طبیعی

نجات جان قربانیان بلایای طبیعی با گجت قابل حمل

محققان دانشگاه تکنولوژی فدرال زوریخ گجت قابل حملی ساخته اند که قادر است در بلایای طبیعی همچون زلزله به سرعت قربانیانی را که زیر آوار گرفتار شده اند، شناسایی کند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایرنا به نقل از تارنمای اخبار علمی نیواطلس، در حال حاضر اغلب نیروهای امدادرسان با استفاده از سگ ها یا کاوشگرهای صوتی، قربانیان بلایای طبیعی را می یابند. اما معمولا به تعداد کافی سگ های تعلیم دیده در اختیار ندارند و کاوشگرها نیز برای یافتن قربانیانی که بیهوش هستند کارآیی ندارند.
البته تجهیزاتی هم وجود دارند که مواد شیمیایی تولید شده توسط انسان را تشخیص می دهند؛ اما این تجهیزات حجیم و گران قیمت است و البته قادر به تشخیص مقادیر اندک این ترکیبات شیمیایی نیز نیست.
اما این ابزار جدید که به سادگی در دست جای می گیرد یا روی کاوشگرها نصب می شود، مجهز به 5 حسگر است. سه حسگر این ابزار قابلیت تشخیص سه ترکیب شیمیایی استون، آمونیاک و ایزوپرون را که توسط بازدم یا پوست انسان از بدن او ساطع می شوند، دارند. دو حسگر دیگر میزان رطوبت و دی اکسید کربن را اندازه گیری می کنند.
در آزمایشهای اولیه ای که با شبیه سازی شرایط انسان های به دام افتاده زیر آوار انجام شد، این ابزار توانست ترکیبات شیمیایی را با غلظت سه ذره در میلیارد تشخیص دهد. این میزان دقت برای یک ابزار قابل حمل، امری بی سابقه است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Analytical Chemistry منتشر شده است.

مطالب مرتبط