نخستین ماهواره چوبی به فضا پرتاب می‌شود

نخستین ماهواره ساخته شده از چوب، به عنوان بخشی از یک پروژه برای آزمایش استفاده از مواد پایدار در فضا، اواخر امسال برای پرتاب به مدار آماده می‌شود. ماموریت «ویزا وودسَت» (WISA Woodsat) برای ارزیابی این است که آیا ایستگاه‌های فضایی آینده یا حتی فضاپیماها می‌توانند از چوب ساخته شوند یا نه. این ماهواره چوبی به جمع‌آوری اطلاعاتی در خصوص مقاومت و دوام تخته لایه فشرده در شرایط سخت فضا می‌پردازد.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه این نانوماهواره، که ۱۰ سانتی متر طول و یک کیلوگرم وزن دارد، به مدت طولانی در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین در معرض دماهای شدید، فشار خلاء و تابش‌‌های فضایی قرار خواهد گرفت.

آری ووتیلاینن، مدیر پروژه فضایی سازنده چوب «یوپی‌ام پُلی وود» به ایندپندنت می‌گوید: «ما می‌توانیم بسیاری چیزها را در آزمایشگاه‌های خود آزمایش کنیم اما آزمایش نهایی که ارزشمند باشد را تنها می‌توان در خود فضا انجام داد.»

ووتیلاینن می‌گوید: «صنعت فضایی پیوسته به دنبال مواد نوآورانه و جدید برای فضاپیماها و ایستگاه‌های فضایی است. ما به همراه آژانس فضایی اروپا (ESA) روی این مساله کار می‌کنیم که ببنیم آیا چوب و به ویژه تخته لایه فشرده می‌تواند برای این منظور استفاده شود یا نه. “ماموریت یوپی‌ام” به عنوان یک کمپانی این است که آینده‌ای فراتر از آنچه که مربوط به دوران‌های گذشته است خلق کند. “ویزا وودسَت” از تخته لایه ساخته شده است و پیام اصلی آن این است که روش‌های کهنه ساخت ماهواره، با روش‌های نوین مانند ماهواره‌ای که از مواد تجدیدپذیر مثل چوب ساخته شده، جایگزین شود.»

مدیر پروژه فضایی سازنده چوب، افزود: «این ماهواره به مجموعه‌ای از حسگرها و دوربین‌ها مجهز است و همچنین تجهیزاتی شامل دسته قابل تنظیم برای سلفی گرفتن دارد. این ماموریت یک معامله مخاطره‌آمیز و پرخطر بین “یوپی‌ام پُلی وود” طراح لوازم منزل اسکاندیناویایی و شرکت فناوری فضایی “آرکتیک آستروناوتیکز” است و طراحی این ماهواره بر اساس ماهواره آموزشی “کیت ست” این شرکت انجام شده است.»

او در ادامه گفت: «تاریخ مشخصی برای پرتاب آن تعیین نشده اما انتظار می‌رود که این پرتاب احتمالا بین ماه‌های سپتامبر و دسامبر با موشک “الکترون” شرکت پرتاب فضایی “راکت لب” از مرکز پرتاب ماهیا پنینسولا در نیوزیلند انجام شود.»

جری مکینن از شرکت «آرکتیک آستروناوتیکز» که مدیر ماموریت «ویزا وودسَت» بوده است، می‌گوید: «ماهواره ساخته شده از چوب، با یک سلفی استیک هم نشان حسن نیت است و هم خنده بر لب می‌آورد. اما این برنامه در واقع تلاشی جدی در عرصه علم و فناوری است. این ماهواره علاوه بر آزمایش تخته سه‌لا، ارتباطات در دسترس یک ماهواره رادیویی آماتور را به نمایش می‌گذارد و چند آزمایش فناوری دیگر در آن انجام می‌شود و به اعتبار پلتفرم ماهواره کیت ست که در مدار است کمک می‌کند و باعث تبلیغ برای فناوری فضایی می‌شود.»

مطالب مرتبط