نظارت بر آلودگی میکروپلاستیک‌ها با هوش مصنوعی

وزارت علوم ژاپن قصد دارد دستگاه جدیدی برای نظارت روی میکروپلاستیک‌ها در دریا با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های پیشرفته طراحی کند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از آسیانیوز، نگرانی در مورد تاثیر مضر میکروپلاستیک‌ها در اکوسیستم اقیانوس‌ها هر روز افزایش می‌یابد، به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ، ورزش و علوم و فناوری ژاپن قصد دارد دستگاهی تولید کند که به طور خودکار میزان و نوع چنین زباله‌هایی را تشخیص دهد.

مدت زمان ارائه این برنامه چهار سال است و تا سال 2022 به اتمام می‌رسد.

میکروپلاستیک‌ها اشیایی فوق‌العاده کوچک هستند که در نزدیکی سطح بستر یا بر روی ساحل دریاها و اقیانوس‌ها وجود دارند. در واقع آنها به عنوان اشیایی پلاستیکی که قطرشان کمتر از ۵ میلیمتر است شناخته می‌شوند.

میکروپلاستیک‌ها در بدن حیوانات دریایی در اقیانوس‌های سراسر جهان یافت می‌شوند، اما اطلاعات دقیق در مورد این آلودگی به دلیل زمان مورد نیاز برای مشاهده در دسترس نیست. به همین دلیل دولت ژاپن برای درک میزان توزیع میکروپلاستیک‌ها در دریا و تاثیر آن بر اکوسیستم تلاش می‌کند.

این دستگاه با استفاده از اطلاعاتی مانند طول موج نور منعکس شده از آب دریا و تصاویر گرفته شده با دوربین با وضوح بالا به طور خودکار اندازه، شکل، نوع مواد و تعداد قطعات میکرو پلاستیک را مشاهده می‌کند.

از این دستگاه، می‌توان در یک کشتی تحقیقاتی استفاده کرد و این سیستم قادر به تشخیص زباله‌های پلاستیکی کوچک‌تر از 0.1 میلی‌متر است. فناوری هوش مصنوعی نیز قادر خواهد بود هر ساعت 300 لیتر آب دریا را ارزیابی کند.

انتظار می‌رود بودجه مورد نیاز  برای توسعه این برنامه حدود 200 میلیون ین باشد.

در گذشته محققان از شبکه‌های پلانکتون برای جمع‌آوری میکروپلاستیک‌ها در آب دریا استفاده و سپس پسماندها را به موسسات منتقل می‌کردند تا با میکروسکوپ‌ها و سایر تجهیزات آنها را به صورت یکپارچه تجزیه و تحلیل کنند.

شکاف در شبکه‌های مشبک پلانکتون به طور کلی برابر 0.3 میلی‌متر است، بنابراین جمع‌آوری قطعات کوچکتر از پلاستیک مشکل است. در حال حاضر میکروپلاستیک‌ها در اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس و قطب جنوب نیز گسترش یافته‌اند.

میکروپلاستیک‌ها در ماهی‌های آب‌های عمیق، صدف دریایی و همچنین ماهی‌های کوچک مانند ساردین نفوذ کرده‌اند. طبق بررسی‌های انجام شده توسط وزارت محیط زیست ژاپن در سال 2016 در دریای اطراف ژاپن در برخی قسمت‌ها حدود 70 قطعه از پلاستیک‌ها در یک متر مکعب آب دریا یافت شده است. /ایسنا

مطالب مرتبط