نقش ربات‌ها در به حداقل رساندن ارتباط پزشکان با مبتلایان به کرونا

حدود یک ماه است که افراد برخی کشورهای جهان به کروناویروس که اکنون “COVID-۱۹” نام گرفته مبتلا شده‌اند و تاکنون دارو یا واکسن خاصی برای درمان این بیماری توسعه داده نشده است اکنون یک شرکت موفق به توسعه ربات‌هایی شده است که می‌تواند میزان ارتباط پرسنل بیمارستان با افراد آلوده به ویروس جدید را به حداقل برساند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، پس از شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان، صدها ربات در بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری و فرودگاه‌های سراسر جهان مستقر شده‌اند تا بتوانند به متخصصان در پیشگیری این بیماری کمک کنند.

تاکنون ۸۰ هزار فرد در جهان به کرونا ویروس که اکنون با نام “COVID-۱۹” شناخته می‌شود مبتلا شده‌اند که در این میان حداقل ۱۷۰۰ کادر پزشکی در چین نیز مبتلا به آن شده‌اند. تاکنون نزدیک به ۲۵۰۰ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

در تلاش برای به حداقل رساندن تماس بین افراد، دستگاه‌های مجهز به فناوری هوش مصنوعی که دارای تجهیزاتی از جمله چند دماسنج و دوربین هستند علائم حیاتی بیماران را اندازه گیری می‌کنند و به پزشکان کمک می‌کنند تا افراد مبتلا به این ویروس را سریع‌تر شناسایی کنند. علاوه بر شناسایی سریع‌تر، این دستگاه‌ها یک مزیت دیگر نیز دارند و آن این است که سبب می‌شوند پزشکان ارتباط مستقیم با بیماران مبتلا به کروناویروس نداشته باشند. این ربات‌ها کارهای دیگری نیز انجام می‌دهند که می‌توان به ضد عفونی کردن اتاق‌های بیمارستان و حتی هواپیماها نیز اشاره کرد.

یکی از این رباتها، رباتی به نام “تمی”(Temi) است که می‌تواند میزان ارتباط مستقیم پزشکان با بیماران مبتلا به کروناویروس را به حداقل برساند. تمی دارای سه پای بلند است و مجهز به صفحه نمایش لمسی، فناوری صوتی الکسا آمازون، سیستم صوتی داخلی، محلی برای شارژ تلفن‌ها و یک سیستم ناوبری خودکار است که به او اجازه می‌دهد تا بدون برخورد با موانع به راحتی حرکت کند.

“یارون یوئلز”(Yaron Yoels) مدیر ارشد بازاریابی شرکت توسعه دهنده ربات تمی گفت: بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری در قرنطینه هستند. پزشکان باید به آنها مراجعه کنند و پرستاران نیز می‌بایست برای آنها غذا برده و درجه حرارت بدنشان را اندازه‌گیری کنند و اکنون یک ربات می‌تواند این کار را انجام دهد و این موضوع باعث می‌شود پرشکان و پرستاران در تماس مستقیم با این بیماران نباشند.

تاکنون صدها ربات تمی در بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و خانه‌های مراقبت از سالمندان قرار داده شده‌اند. به گفته یوئلز ، این دستگاه همچنین در دفاتر سراسر چین مورد استفاده قرار می‌گیرد تا کارکنان آن دفاتر را روزانه مورد بررسی قرار دهد و درجه حرارت بدن آنها را اندازه گیری کند تا دریابد آیا آنها تب دارند یا خیر. چرا که تب یکی از بارزترین علائم COVID-۱۹ است.

اگر فرد مذکور تب داشت تمی کارمند را به مطب پزشک راهنمایی می‌کند تا از آلوده کردن دیگر همکارانش جلوگیری به عمل آورد.

علاوه بر این، ربات‌های حضور از راه دور شرکت “زنکس”(Xenex ) به نام “لایت استرایک”(LightStrike) که امکان برقراری ارتباط تصویری، نظارت و تحویل بی خطر مواد غذایی و دارو را فراهم می‌کنند و اتاق‌های بیمارستان‌ها را ضد عفونی می‌کنند، کمک ارزشمندی به پرسنل بیمارستان‌ها برای مقابله با ویروس COVID-۱۹ می‌کنند. ربات‌های این شرکت در بیش از ۵۰۰ مرکز درمانی در سراسر ایالات متحده در حال استفاده هستند.

این ربات‌ها از زنون(گاز بی بو و پایدار) برای ایجاد یک اشعه فرابنفش شدید استفاده می‌کنند که باعث از بین رفتن باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها در سطوح بیمارستان می‌شود. بنابر گزارش‌ها، استفاده از این ربات در بیمارستان‌ها سبب از بین رفتن ۵۰ تا ۱۰۰ درصد باکتری‌های “کلستریدیوم دیفیسیل”(Clostridium difficile ) و باکتری‌های “ام.آر.اس.ای”(MRSA) و عفونت محل جراحی(SSI) شده است.

کلستریدیوم دیفیسل یک باکتری گونه از باکتری‌های گرم مثبت است و یکی از علل عفونت‌های روده‌ای است. سموم کلستریدیوم دیفیسیل در مدفوع ۱۵ تا ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به اسهال ناشی از آنتی‌بیوتیک و بیش از ۹۵ درصد بیماران مبتلا به کولیت غشاء کاذب، یافت می‌شود. بیش از ۹۰ درصد از موارد عفونت به کلستریدیوم دیفیسیل پس از درمان یا در حین درمان با آنتی‌بیوتیک رخ می‌دهد.
از آنجا که این ربات‌ها قابل حمل هستند، می‌توان آنها را در سراسر بیمارستان‌ها، آزمایشگاه و اتاق انتظار و حتی در آمبولانس استفاده کرد. آنها طی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قادر به ضدعفونی کردن اتاق بیماران هستند.

مطالب مرتبط