نقش یک پروتئین‌ خاص در سرطان کلیه

محققان “دانشگاه تونگجی” و “دانشگاه فودان” کشور چین، با همکاری محققان هشت موسسه پزشکی ایالات متحده آمریکا و سنگاپور دریافته‌اند که تجمع خاصی از یک پروتئین‌ می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را در کلیه‌ها افزایش دهد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ساینس دیلی، “سرطان سلول کلیوی”(Renal cell carcinoma) یک نوع معمول از سرطان کلیه است. در این نوع سرطان بیش از 90 درصد از بیماران یک تغییر ژنتیکی را تجربه می‌کنند که منجر به از دست دادن ژن مهار کننده تومور” VHL “در بدن آنها می‌شود. در این تحقیق، محققان دریافتند که بدون این ژن، یک پروتئین به نام”ZHX2 “در سلول‌ها جمع می‌شود و ممکن است باعث رشد سرطان شود.
“ژانگ کینگ” (Zhang Qing) نویسنده ارشد این مطالعه از دانشکده پزشکی “دانشگاه کارولینای شمالی” آمریکا گفت:  اگر افراد ژن مهار کننده VHL را از دست بدهند، مقدار زیادی از پروتئین ZHX2 در بدن آنها جمع خواهند شد.

VHL مهمترین ژن سرکوب کننده تومور برای جلوگیری از ایجاد سرطان کلیه است. در آمریکا داروهایی نیز برای فقدان ژن VHL توسعه داده اند اما آن داروها چندان موثر نبوده‌اند بنابراین محققان این مطالعه تصمیم گرفتند تا روشی جدید را توسعه دهند. آنها یک آزمایش غربالگری را توسعه دادند و کشف کردند که سلول‌های سرطانی کلیه بدون VHL معمولا پروتئین ZHX2 بیشتری دارند. پس از حذف آن پروتئین از مدل آزمایشگاهی، آنها توانستند رشد، تهاجم و گسترش سلول های سرطانی را مهار کنند.

به گفته ژانگ آزمایشات آنها ادامه دارد و اکنون تمرکز آنها بر روی توسعه یک درمان جدید و موثر است.

این مطالعه در مجله ” Science ” منتشر شد. /ایسنا

مطالب مرتبط