نوشیدنی‌های قندی و خطر ابتلا به سرطان روده در زنان

تحقیقات جدید به ارتباط میان مصرف نوشیدنی‌های شیرین و خطر ابتلا به سرطان روده در زنان پی برده است.

به گزارش مدیکال‌نیوز تودی؛ مطالعه محققان انستیتوی سرطان دانا-فاربر در بوستون نشان داد که در زنان بالغ نوشیدن دو یا چند نوشیدنی شیرین‌شده با قند (SSB) در روز با افزایش دو برابری خطر ابتلا به سرطان زودرس روده بزرگ (EO-CRC) همراه است.

محققان طی یک مطالعه ۲۴ ساله بر روی ۹۶ هزار زن دریافتند، مصرف روزانه هر وعده SSB در افراد سنین ۱۳ تا ۱۸ سال، ممکن است خطر ابتلا به EO-CRC را قبل از ۵۰ سالگی، ۳۲ درصد افزایش می‌دهد. سرطان روده بزرگ دومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است.

میزان بروز EO-CRC در افراد زیر ۵۰ سال در چندین کشور ثروتمند به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. در مقایسه با بزرگسالان متولد ایالات متحده در حدود سال ۱۹۵۰، افراد متولد سال ۱۹۹۰ دو برابر بیشتر به سرطان روده بزرگ و چهار برابر بیشتر به سرطان رکتوم مبتلا شده‌اند.

نمونه‌هایی از SSB شامل نوشابه، نوشیدنی‌های میوه‌ای از قبل بسته‌بندی‌شده، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های ورزشی است.

به گفته محققان، جایگزینی یک وعده روزانه (۲۲۷ گرم) SSB با شیر كم‌چربی یا شیر كامل، خطر ابتلا به سرطان روده را ۳۶ درصد کاهش می‌دهد.

در نیمه دوم قرن ۲۰ که سرانه مصرف نوشابه در جهان ۵۰۰ درصد افزایش یافته است، مصرف شیر به نصف کاهش یافته است. این در حالی است که کلسیم ماده معدنی پیشگیری‌کننده از سرطان روده بزرگ است.

محققان تاکید می‌کنند که مصرف اندک شیر می‌تواند به طور قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط باشد و تحقیقات بیشتر در مورد این موضوع در دست بررسی است.

مطالب مرتبط