نیسان قشقایی یکی از پنج خودرویی است که در مدت ۱۵ سال گذشته در بریتانیا ساخته می‌شود

آیا می‌دانستید نیسان قشقایی یکی از پنج خودرویی است که در مدت ۱۵ سال گذشته در بریتانیا ساخته می‌شود؟ البته بی‌دلیل نیست. نیسان که از قدیم شرکت محافظه‌کاری بوده است در سال ۲۰۰۷ ناگهان «گونه» جدیدی خودرو ابداع کرد که به اصطلاح «نیمه‌شاسی بلند» و آمیزه‌ای از خودروهای شاسی‌بلند و خودروی بی‌صندوق خانوادگی بود. هدف نیسان گردآوری بهترین ویژگی‌های دو نوع اصلی در این خودرو و رسیدن به آمیزه‌ای از قابلیت کاربردی، بالا قرار گرفتن جایگاه راننده، رسیدن به مجموعه‌ای اقتصادی و جمع‌وجور و برخی ویژگی‌های اطمینان‌پذیری با الهام از ژاپنی‌ها بود.

این خودروی جدید را با افتخار فراوان در ساندرلند ساختند و چنان موفقیت چشم‌گیری به دست آورد که تاکنون حدود ۳ میلیون دستگاه از آن به فروش رفته است. نکته جالب‌تر این است که این خودرو حدود ۳۰ رقیب داشته است (مثل وی‌دبلیو تی-آر.او.سی، کیا اسپورتیج، سیت آرونا، پژو ۳۰۰۸، مرسدس بنز جی‌ال‌ای، فورد کوگا، ام‌جی زد.اس، ولوو ایکس‌سی ۴۰ و غیره) اما دست‌کم در بریتانیا همچنان پیشتاز بازار است.

مشخصات

نیسان قشقایی تکنا+ اتو ۱۵۸پی‌اس

قیمت: ۳۷ هزار و ۲۷۰ پوند (قیمت پایه ۲۳ هزار و ۵۳۵ پوند)

ظرفیت موتور: ۱.۳ لیتر بنزینی ۴ سیلندر دارای جعبه‌دنده متغیر پیوسته (سی‌وی‌تی) خودکار

قدرت خروجی(پی‌اس): ۱۵۸

حداکثر سرعت(مایل در ساعت): ۱۲۴

رسیدن از سرعت صفر تا ۶۰ (ثانیه): ۹.۲

مصرف سوخت (ام‌پی‌جی): ۴۳.۸

با توجه به آنکه مدل نسل سوم و سراسر جدید این خودرو هم تولید شده است تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که همچنان در مسیر موفقیت به پیش خواهد رفت. این خودور برای صنعت خودروسازی اهمیت حیاتی دارد و تبعات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و شیوع کرونا نیز این جایگاه را تقویت کرده است. در مشخصات ظاهری این خودرو انقلابی صورت نگرفته بلکه نوسازی‌هایی انجام شده است که بزرگ‌تر شدن و حالت «شناور سقف» و چشم‌گیرتر شدن قسمت جلوپنجره از جمله آن‌ها است. فضای داخلی‌اش ساده است یعنی فاقد هرگونه گزینه‌های سفارشی عجیب‌وغریب است تا مبادا مشتریان وفادار هراسان شوند. در نهایت خرسندی باید بگویم که این خودرو همچنان دارای آمیزه خارق‌العاده‌ای از قابلیت‌ها و شایسته موفقیت است.

این خودرو انواع مختلف با قابلیت‌های متفاوت دارد و مدل تکنا پلاس که دنده‌خودکار است تقریبا بهترین آن‌ها است. البته تمام مدل‌های جدید قشقایی موتور بنزینی ۱.۳ لیتری از نوع «دونیرویی معتدل» دارد و بدین ترتیب دارای باتری کوچک و موتور برقی است که به انتقال بهتر نیرو، صرفه‌جویی در مصرف بنزین و آلایندگی کمتر هوا کمک می‌کند. این خودرو فعلا فقط جلومحور است اما قرار است بعدتر نوع چهارچرخ‌محور آن نیز به بازار بیاید. مدل دیزلی یا دونیرویی شارژی ندارد ولی ساختن نوع کامللا برقی آن منتفی نشده است. در طراحی قشقایی جدید از پلاستیک فشرده، آلومینیوم و فولاد با مقاومت کششی بالا بیشتر استفاده کرده‌اند که باعث شده حدود ۶۰ کیلو از وزنش کم شود (البته از یاد نباید برد که همچنان یک تن و نیم وزن دارد).

این خودرو از نظر خوش‌دستی و اقتصادی بهتر از نمونه قبلی خود است. برترین حسن قشقایی جدید دنده‌خودکار شدنش است که آن را از مدل خشک و کم‌انعطاف قبلی متمایز می‌کند (و نیمی از فروشش هم به همین دلیل است). بهترین حالت برای راندن قشقایی از میان شش‌دنده دستی و حالت خودکار، حالت «ورزشی» است اما اگر داشتید بنزین تمام می‌کردید بهترین کار و آخرین حربه انتخاب حالت اقتصادی است. گشتاور موتور قشقایی حتی با وجود موتور برقی‌ کم است و این یکی از معدود ایرادهای این خودرو است.

البته با این حال این خودرو حرکت ملایمی دارد و در ناهموارترین جاده‌ها کم‌‌سروصدا است. به علاوه، خانواده‌ها از طراحی خوب صندوق عقب آن خوششان می‌آید که حداکثر ۵۰۴ لیتر جا دارد و یک قفسه بلند کتاب در آن جا می‌گیرد. ارتفاع صندوق عقب قابل تنظیم است و می‌توان موکت کف‌اش را برگرداند و مثلا چکمه‌های گِلی را روی طرف دیگرش گذاشت که پلاستیکی و قابل شست‌وشو است. همچنین می‌توان آرایش کف خودرو را تغییر داد و سکویی عمودی پدید آورد تا ساک‌های خرید راحت‌تر جا شود. البته چند قلاب نیز بر دیواره‌های صندوق عقب تعبیه شده تا خوراک کاری از رستوران گرفته را به آن بیاویزیم. نیسان می‌گوید امروزه خانواده‌ها به چنین چیزی نیاز دارند.

شخصا از این امکان خوشم می‌آید که وقتی دست آدم پر است می‌تواند در صندوق عقب را با تکان دادن پا زیر سپر عقب باز کند. درهای عقب تقریبا تا زاویه قائم به بیرون باز می‌شود و گذاشتن صندلی بچه و نشاندن بچه یا معلول بر صندلی عقب راحت است.

فناوری‌های جدید زیادی نیز در این خودرو تعبیه شده است، مانند سامانه مهار سرعت پروپایلوت، امکانات کمکی خودران (مانند خواندن تابلوهای محدودیت سرعت) و قابلیت وصل شدن کامل به گوشی‌های اندروید و اپل. اما قشقایی کاملا مطابق پسند روز نیست و همه‌چیزش با نمایشگر لمسی تنظیم نمی‌شود. برای مثال تنظیم دستگاه تهویه و سامانه‌ صوتی‌اش همچنان سنتی و گردونه‌ای است و دکمه‌های خوش‌دستی هم روی فرمان دارد. شاید این‌طوری امن‌تر هم باشد.

رقابت در بازار خودرو شدید است و یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای جریان اصلی خودروسازان مانند نیسان ورود سه نام تجاری بزرگ آلمان به بازار خودروهای متوسط با طرح‌های فروش و اجاره اقساطی است که قیمت مناسب خودروهای سایر شرکت‌ها را کمرنگ می‌کند. در نگاه اول نیسان با رو کردن قشقایی و بهبود کیفیت مواد مورد استفاده در اتاق این خودرو و استفاده از چرم لطیف به خصوص در مدل‌های بهتر این خودرو به این موضوع واکنش نشان داده است. شکی نیست که قشقایی از لحاظ دوام و جلب اطمینان از آئودی و بی‌ام‌و فاصله زیادی دارد و تنها راه نیسان برای جلب نظر سخت‌پسندان ساختن خودرویی بهتر از این است.

اما نیسان تاکنون ۳ میلیون از این بهترین خودروی قشقایی‌اش به بازار فرستاده است. طراحی این خودرو همانند کورتینای فورد، موندئو و گلف وی‌دبلیو منحصربه‌فرد و ظاهرا بادوام است. قشقایی به راستی به نماد بخشی از «قشر متوسط بریتانیایی‌ها» تبدیل شده است. دقیق‌تر بگویم، شاید این خودرو (هنوز) بهترین نیمه‌شاسی بلند در جهان باشد.

مطالب مرتبط