هامر برقی؛ حمله جنرال موتورز به خودروهای الکتریکی

با معرفی خودرو هامر برقی تحولی بزرگ در خودروهای آفرود ایجاد شده و جنرال موتورز با این خودرو صنعت خودرو جهان را وارد فاز جدیدی کرده است.

وانت برقی هامر با هزار اسب بخار قدرت، از یک خودرو بنزینی پر مصرف و آلوده به خودرویی برقی پاک و پرقدرت تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه، نشان هامر براساس خودرو نظامی هاموی ارتش آمریکا ساخته شده و توانسته بود با مدل‌های مختلف، خود را در میان عاشقان خودرو به عنوان شاسی بلند لوکس و قدرتمند مطرح کند اما با بحران اقتصادی آمریکا و به دلیل مصرف بالا، تولید این نشان محبوب متوقف شده بود تا دوباره جنرال موتورز این نشان را با یک تحول بنیادین معرفی کرد.

در این خودرو از نسل جدید باتری‌های جنرال موتورز موسوم به آلتیوم استفاده شده است که به خودرو هامر برقی اجازه می‌دهد با وجود قدرت بالای هزار اسب بخاری با یکبار شارژ تا ۵۶۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

در این خودرو سه موتور الکتریکی با مجموع قدرت هزار اسب‌بخار و گشتاور هزار نیوتن متری استفاده شده است.

هامر‌ برقی از سیستم شارژ سریع با ولتاژ ۸۰۰ ولتی استفاده می‌کند که به خودرو اجازه می‌دهد با ۱۰ دقیقه شارژ شدن ۱۶۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

شتاب این خودرو با وجود وزن بالای آن، بسیار زیاد است و شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو تنها سه ثانیه است. این شتاب با خودروهای سوپر اسپرت برابری می‌کند.

در طراحی بدنه این خودرو جنرال موتورز سعی کرده روح کلی خودروهای هامر را حفظ کند اما با برخی خطوط طراحی مانند نوع چراغ‌ها، برقی بودن خودرو را هم به مشتریان القا می‌کند.

این خودرو دارای تایرهای بزرگ گودیر با قطر ۳۵ اینچ است. نوع عاج‌ لاستیک هم مناسب برای بیراهه نوردی انتخاب شده است.

در داخل خودرو دو نمایشگر بزرگ ۱۳ اینچی در میانه و نمایشگر ۱۲ اینچی برای پشت آمپر خودرو استفاده شده است.

بخش‌هایی از بدنه این خودرو مانند سقف‌ها ماژولار ساخته شده و کاربران به راحتی می‌توانند آنها را جدا کنند.

در این خودرو از سیستم‌های ایمنی و کمک ایمنی و پیشگیری از تصادف استفاده شده است از طرفی این خودرو دارای سیستم رانندگی خودکار در برخی از مسیرهاست. این سیستم که معروف به سیستم خودران سوپرکروز جنرال موتورز است در محصولات کادیلاک هم استفاده می‌شود.

برای رانندگی در حالت آفرود بهترین زاویه حمله در جلو خودرو و بهترین زاویه در عقب خودرو استفاده شده است از طرفی این خودرو برخی از موارد جدید را برای قابلیت حرکتی در حالت آفرود دارد یکی از این موارد قابلیت حرکت خرچنگی برای گذر از مسیرهای تنگ کوهستانی است.

در این سیستم چرخ‌های جلو و عقب توسط خودرو با زاویه مشابه، فرمان داده می شوند تا مسیر، بدون نیاز به دور زدن طی شود این روش از حرکت خرچنگ‌ها در ساحل الگو برداری کرده است.

این خودرو همچنین می‌تواند ارتفاع خود را با استفاده از سیستم تعلیق خاص، در مواردی تا ۱۵ سانتی متر افزایش دهد.

دوربین‌های زیادی در اطراف خودرو و حتی کف خودرو قرار گرفته که دید کامل ۳۶۰ درجه‌ای را به راننده خودرو برای گذر از موانع سخت می‌دهد.

قیمت این خودرو از ۸۰ هزاردلار شروع و تا ۱۲۰ هزار دلار افزایش پیدا می‌کند. با عرضه این خودرو حالا بسیاری منتظر رقابت بین وانت برقی تسلا با هامر برقی هستند.

این وانت البته رقابت سختی را با وانت تسلا در آینده خواهد داشت. وانت تسلا قیمت پایه ۴۰ هزار دلاری دارد و در گران‌ترین مدل، قیمتش از ۷۰ هزار دلار شروع می‌شود. در گران‌ترین مدل، وانت تسلا دارای شعاع حرکتی ۸۰۰ کیلومتر و تجهیزات دو دیفرانسیل مناسب برای حرکت در مسیرهای خارج جاده‌ای است.

این وانت با نام «سایبرتراک» در کامل‌ترین نسخه از دو موتور برقی یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب بهره می‌برد و چهار چرخ آن محرک است.

مطالب مرتبط