هشدار اپل: گوشی آیفون ۱۲ خود را از تجهیزات پزشکی دور نگه دارید

فناوری «آهن‌ربای ایمن» که در آخرین نسخه‌های آیفون به کار گرفته شده، امکان شارژ بدون سیم گوشی را فراهم کرده است

اپل به مشتریان خود هشدار داد آهن‌ربای داخل آیفون ۱۲، ممکن است در تجهیزات پزشکی، مانند ضربان‌ساز مصنوعی قلب و الکتروشوک، اختلال ایجاد کند.

فناوری «آهن‌ربای ایمن» که در آخرین نسخه‌های آیفون به کار گرفته شده، امکان شارژ بدون سیم گوشی را فراهم کرده است و اجازه می‌دهد وسائل آهنی به پشت گوشی وصل شود.

این ویژگی جدید به این معنی است که آخرین گوشی‌ هوشمند این شرکت، آهن‌رباهای بیشتری نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر دارد. اپل هشدار داد میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده با فناوری آهن‌ربای ایمن، ممکن است برای تجهیزات پزشکیِ پیرامون، خطرناک باشد.

این موضوع شامل تمام نسخه‌های آیفون ۱۲ می‌شود، از جمله آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲ پرو، و آیفون ۱۲ پرو مکس، و همچنین سایر محصولاتی که از فناوری آهن‌ربای ایمن بهره برده‌اند.

اپل در اخطار ایمنی محصولات خود که در صفحه پشتیبانی سایت آن منتشر شد، نوشت: «تجهیزات پزشکی از جمله ضربان‌ساز مصنوعی قلب و الکتروشوک ممکن است سنسورهایی داشته باشند که وقتی در نزدیکی آهن‌ربا و امواج رادیویی قرار گیرند، به آن واکنش نشان دهند. برای اجتناب از اختلال در کار این تجهیزات، آیفون و محصولات ساخته شده با فناوری آهن‌ربای ایمن را در فاصله مطمئنی از آنها قرار دهید. (بیشتر از ۱۵ سانتیمتر یا بیش از ۳۰ سانتیمتر، اگر در حال شارژ بدون سیم است.)»

اپل همچنین به مالکان آیفون که از تجهیزات پزشکی استفاده می‌کنند، توصیه کرد با پزشک خود و تولیدکننده آن تجهیزات پزشکی، مشورت کنند تا راهنمایی دقیق دریافت کنند.

این هشدار نتیجه گرفت: «اگر شک دارید که آیفون یا محصولات ساخته‌شده با فناوری آهن‌ربای ایمن، در تجهیزات پزشکی شما اختلال ایجاد می‌کند از استفاده از آن محصولات خودداری کنید.»

این اخطار همسو با تحقیقی است که پیشتر در ماه جاری میلادی، در ژورنال «هارت ریتم» منتشر شد. نتیجه این تحقیق این بود که دریافت آیفون ۱۲ می‌تواند در دستگاه‌های الکتروشوک قلبی، اختلال ایجاد کند.

گزارشی از این تحقیق، اظهار داشت مدل‌های آیفون ۱۲ «ممکن است باعث اختلال در تجهیزات حیات‌‌بخش در بیماران شود، به ویژه وقتی گوشی را در جیب‌های بالایی خود نگه دارند.»

این گزارش، همچنین به موارد دیگری از مچ‌بندهای ردیاب تناسب اندام اشاره کرد که وقتی در فاصله ۲.۴ سانتیمتری از دستگاه الکتروشوک قلبی بودند، باعث اختلال در کارکرد آن شدند.

مطالب مرتبط