هشدار درباره بیکار شدن کارگران در پی تولید ماشین‌های الکتریکی

اولا کالینوس، مدیر گروه دایملر، از قوانین تازه برای مبارزه با آلودگی هوا در اتحادیه اروپا استقبال کرده، اما می‌گوید باید درباره بیکار شدن کارگران در پی اجرای این قوانین “صادقانه گفتگو کرد.”

اتحادیه اروپا ماه گذشته هدف خود برای کاهش گازهای گلخانه‌ای را تغییر داد. در برنامه جدید مقدار این گازها باید در سال ۲۰۳۰ میلادی به جای ۴۰ درصد، ۵۰ درصد کمتر از سال ۱۹۹۰ باشد. با این تغییر، برای خودروسازان هم به زودی محدودیت‌های تازه‌ای وضع خواهد شد که آنها را مجبور می‌کند ماشین‌های الکتریکی بیشتری بسازند.

آقای کالینوس که در همایش “آینده خودرو” به میزبانی روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز صحبت می‌کرد، هدف‌گذاری تازه را تایید کرد و اعلام کرد که بنز زودتر از برنامه قبلی خود موتورهای درون‌سوز را کنار خواهد گذاشت. اما او همزمان گفت که همه می‌دادند تولید ماشین‌های الکتریکی نسبت به ماشین‌های بنزینی و دیزل کارگر کمتری می‌خواهد.

یش‌بینی می‌شود با افزایش تولید ماشین‌های الکتریکی، کارگران زیادی در صنعت خودرو بیکار شوند. بیشتر این بیکاری ناشی از تعطیلی کارخانه‌های ساخت موتور‌های بنزینی و دیزل است.

آقای کالینوس گفت باید نسبت به تاثیر این روند “مسئولیت اجتماعی” داشت و بنز در این باره “گفتگویی بسیار سازنده” را با شورای کارگران آغاز کرده است. به گفته مدیر سوئدی بنز در بخش‌های دیگر نظیر مهندسی نرم‌افزار نیروی کار بیشتری استخدام خواهد شد، اما او تاکید کرد “این موضوع (بیکاری) چیزی نیست که بشود آن را انکار کرد. این مشکل وجود دارد.”

خودروسازان امیدوارند با سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های ساخت باتری بتوانند بخشی از نیروی کار را دوباره جذب کنند، اما نظرسنجی موسسه تحقیقاتی ifo در مونیخ نشان داده که ممکن است تا سال ۲۰۲۵ صدهزار نفر در کارخانه‌های ساخت موتور بنزینی و دیزل در آلمان بیکار می‌شوند.

نگرانی‌های مشابهی در آمریکا هم مطرح شده است. در این کشور حدود ۹۳۰ هزار کارگر به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت خودرو کار می‌کنند. علاوه بر بیکار شدن تعداد قابل توجهی از این کارگران، این نگرانی وجود دارد که کارگران خودروسازان نوپا که ماشین الکتریکی می‌سازند عضو اتحادیه کارگران نیستند و از مزایای کمتری برخوردارند.

مطالب مرتبط