هشدار فایزر در خصوص افزایش موارد کشف واکسن های تقلبی این شرکت

هم‌زمان با انتشار خبر کشف نخستین موارد واکسن تقلبی کرونا در مکزیک و لهستان، شرکت داروسازی فایزر در مورد افزایش چنین واکسن‌هایی هشدار داد.

این شرکت روز چهارشنبه این موارد و دستگیری ده‌ها نفر را در همین ارتباط به مجله وال‌استریت ژورنال اعلام کرد.

به گزارش مجله وال‌استریت ژورنال در مکزیک حدود ۸۰ نفر بابت تزریق یک دوز واکسن فایزر تقلبی مبلغ هزار دلار به درمانگاهی در شمال استان نوو لئون پرداخته بودند.

بنا به این گزارش، بسته‌بندی ظرف‌های حاوی این واکسن تقلبی دارای نشان تجاری تقلبی بود و در مورد عوارض تزریق این واکسن در این ۸۰ نفر گزارشی منتشر نشده است.

دکتر مانوئل دلائو، قائم‌مقام امور بهداشت این استان شمال شرقی مکزیک، در مصاحبه با مجله وال‌استریت ژورنال گفت این واکسن‌ها را در یک سردخانه آبجو همراه مقدار زیادی واکسن فایزر تحویلی مقام‌های مکزیک به این استان کشف کردند.

تاریخ انقضای واکسن‌های فایزر تقلبی نیز با واکسن‌های واقعی فرق داشت.

بنا بر گزارش‌ها، در لهستان هم واکسن‌های تقلبی فایزر را پیش از آن که به کسی تزریق شده باشد در خانه مردی توقیف کردند که روی آنها برچسب زده بودند، مختص درمان چین ‌و چروک است.

بر اساس بیانیه‌ای که فایزر برای نشریه اینسایدر فرستاده است، این شرکت «نمونه‌های تقلبی واکسن کرونای فایزر را در مکزیک و لهستان شناسایی کرده است» و در مورد افزایش این گونه موارد هشدار داده است.

فایزر اعلام کرد: «آسانی و راحتی تجارت الکترونیکی و اقدام به صورت ناشناس که در اینترنت میسر است به چنین وضعیتی دامن زده است و نگران هستیم که مبادا کلاهبرداری، تقلب و سایر کارهای غیرقانونی مربوط به واکسن و درمان کووید-۱۹ افزایش یابد.»

در ادامه این بیانیه آمده است که واکسن فایزر هیچ‌گونه فروش اینترنتی ندارد و در حال حاضر فقط مراکز ملی مراقبت‌های بهداشتی آن را و سایر واکسن‌های کووید مثل مدرنا، آسترازنکا و جانسون اند جانسون را عرضه می‌کنند.

بنا به گزارش اینسایدر، فایزر همچنین اعلام کرد در حال همکاری با «دولت‌ها، نیروهای انتظامی، مراکز مراقبت‌های بهداشتی و سایر نهادها برای مقابله با این تجارت غیرقانونی است».

مطالب مرتبط