همراه بیل گیتس در تاسیس مایکروسافت، درگذشت

“پل آلن”، یکی از بنیانگذاران شرکت مایکروسافت به دلیل سرطان در 65 سالگی درگذشت.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از اسکای نیوز، “پل گاردنر آلن”(Paul Gardner Allen)  یکی از بنیانگذاران شرکت مایکروسافت که به کمک” بیل گیتس” مایکروسافت را در سال ۱۹۷۵ در شهر آلبوکرکی در ایالت نیومکزیکو تأسیس کردند، روز گذشته در گذشت.

پل گاردنر آلن، ۲۱ ژانویه ۱۹۵۳ در شهر سیاتل، ایالت واشنگتن  متولد شد. این میلیاردر آمریکایی به بیماری “لنفوم غیر هاجکین” (non-Hodgkin lymphoma) مبتلا بود.

آلن اول اکتبر اعلام کرد که مبتلا به بیماری لنفوم غیرهاچکین است اما گفت که پزشکان او خوش بین هستند که این بیماری درمان خواهد شد.

او در سال ۱۹۷۵ با بیل گیتس، دوست دوران کودکی خود، شرکت مایکروسافت را تاسیس کرد. او چهل و ششمین فرد ثروتمند جهان محسوب می‌شد و ارزش خالص دارایی‌های ۲۰.۲ میلیارد دلار بود.

پل آلن و بیل گیتس با هم دوران تحصیل خود را گذراندند و پس از اتمام تحصیل نیز هر دو وارد دانشگاه هاروارد شدند اما چندی بعد هر دوی آنها تصمیم به ترک تحصیل گرفته و شرکت مایکروسافت را تاسیس کردند.

مایکروسافت، شرکت کامپیوتری آمریکایی و چندملیتی، بزرگترین ارائه‌کننده نرم‌افزارهای رایانه‌ای در دنیاست، که به انتشار کتاب، تولید محصولات چندرسانه‌ای و ارائه خدمات پست الکترونیکی نیز می‌پردازد.

پل آلن و بیل گیتس، دوستان دوران کودکی بودند که با شور و شوق فراوانی برای رایانه برنامه‌نویسی می‌کردند و به دنبال ایجاد یک کسب و کار بودند. در ژانویه ۱۹۷۵، سامانه‌های تله میتری(MITS) به نام آلتیر ۸۸۰۰ از شرکت میکرو تولید شد. پل آلن متوجه شد که آن‌ها می‌توانند برای آلتیر ۸۸۰۰، برنامه Basic بسازند. رایانه آلتیر ۸۸۰۰ (Altair ۸۸۰۰) حاصل خلاقیت اد رابرتز(Ed Roberts)، مهندس بازنشسته نیروی هوایی آمریکا بود و پس از تماس بیل گیتس با آن‌ها از آن شرکت تقاضای استخدام کردند.

پل آلن به عنوان شبیه‌ساز و بیل گیتس به عنوان مترجم استخدام شدند. پس از تولید Basic، میکرو دستگاه آتاری Basic را تولید کرده و بازاریابی را آغاز کردند. سرانجام در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۷۵، شرکت مایکروسافت با مدیرعاملی بیل گیتس تأسیس شد. در اوت ۱۹۷۷، مایکروسافت با مجله آسکی(ASCII) در ژاپن توافق کرد و در نتیجه اولین دفتر بین‌المللی خود را در ژاپن تأسیس کرد. مایکروسافت در ژانویه ۱۹۷۹، به یک مرکز جدید در واشنگتن در ایالات متحده آمریکا نقل مکان کرد.

“جودی آلن”(Jody Allen)، خواهر پل آلن نیز طی بیانیه‌ای تاسف خود از مرگ برادرش را ابزار کرد و گفت: برادر من یک فرد قابل توجه در هر سطحی بود. در حالی که اکثر افراد پل آلن را به عنوان یک فرد تکنولوژیست و بشردوست می‌شناسند اما برای ما او یک برادر و دایی بسیار دوست داشتنی و استثنایی بود.

“بیل گیتس” نیز در پی فوت دوست صمیمی‌اش گفت: واقعا با درگذشت او دلم شکست، پل آلن یکی از قدیمی ترین و عزیزترین دوستانم بود.

“ساتیا نادلا “(Satya Nadella) مدیرعامل فعلی مایکروسافت گفت: پل آلن کمک‌های بسیاری به توسعه شرکت ما، صنعت ما و جامعه کرد. به عنوان یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، او با شیوه خاص خودش، جهان را تغییر داد. من خیلی از او آموخته‌ام. قلب ما با خانواده و عزیزان پل است. روحش شاد.

پل آلن هرگز ازدواج نکرده بود و فرزندی نیز نداشت نداشته و اغلب تنها بود و علاقه ای به بودن در جمع افراد نداشت.

در طول حیات او بیش از دو میلیارد دلار به علل مختلف از جمله آموزش، حیات وحش و حفظ محیط زیست، هنر، بهداشت و خدمات اجتماعی به دولت کمک کرد.

آقای آلن “موسسه علم مغز”(Institute for Brain Science)، “موسسه هوش مصنوعی”، “موسسه علوم سلولی و سیستم های Stratolaunch ” که یک شرکت حمل و نقل فضایی  بود را تاسیس کرد.

وی همچنین به موسیقی علاقه وافری داشت به طوریکه در سال ۲۰۱۳ آلبوم سبک بلوز راک خود به نام “Everywhere at Once” را منتشر کرد.

آلن سرانجام بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۵ اکتبر در سن ۶۵ سالگی درگشت. /ایسنا

مطالب مرتبط