هواپیمای BelugaXL محصول جدید ایرباس

ایرباس به تازگی یکی از هواپیماهای خود را  با نام BelugaXL بازسازی کرده که شباهت زیادی به نهنگ سفید دارد. این شرکت قصد دارد از آن برای جابجایی قطعات بزرگ مانند بال هواپیما استفاده کند. این طرح جدید در هفته گذشته درکارگاه رنگ تولوز فرانسه رونمایی شد. روی این هواپیما یک جفت چشم و دهانی به حالت خنده رنگ آمیزی شده است. حدود 20 سال است که ایرباس از هواپیماهای سری بلوگا که فضایی بسیار بزرگتر از هواپیماهای عادی دارند ، برای حمل قطعات از شرکت های سازنده به سایت های اسمبل استفاده می کند. حالا ایرباس در حال آزمایش نسل جدید این غول ترابری است.

به گزارش آردی نیوز، نام “بلوگا” از نوعی وال ، که طراحی این هواپیما به آن شباهت دارد ، برگرفته شده است. این هواپیمای عجیب حدود 20 سال است که در سرویس قرار گرفته است و قطعات بزرگ هواپیماسازی مثل بال ها و دم و بدنه – از سازندگان اروپایی به سایت های اسمبل ایرباس در تولوز فرانسه و هامبورگ آلمان منتقل می کند.

ایرباس ادعا می کند که این هواپیمای 56 متری علاوه بر فضای اضافه ، سرعت و تحرک مدل A300-600 ، که بلوگا ایکس ال از روی آن ساخته شده است ، را دارد.

جلوی هواپیما باز می شود تا قطعات به راحتی برای حمل داخل آن قرار بگیرند. نسل جدید می تواند 5 تن بار بیشتر از گذشته جا به جا کند و حداکثر ظرفیت آن به 52 تن می رسد. همینطور 15.5 متر به فاصله دو بال و 7 متر به طول هواپیما اضافه شده است. این اضافه شدن فضا به ایرباس کمک می کند تا بتواند قطعات بزرگتری از هواپیما را حمل کند. برای مثال در مدل جدید 2 بال A350 جای می گیرد ، در حالی که در مدل های حاضر تنها می توان یک بال را حمل کرد؛ یا بدنه مدل A380 هم با بلوگا ایکس ال قابل حمل است.

تا الان بسیاری از قطعات هواپیمای بسیار بزرگ  A380 قابلیت حمل هوایی نداشتند و ایرباس مجبور بود برای جابه جای آنها از راه های زمینی و دریایی استفاده کند ، اما حالا با بلوگا ایکس ال نه تنها در وقت صرفه جویی می شود ، بلکه هزینه هم تا حد زیادی کاهش می یابد.

تست های این هواپیما در ماه جاری آغاز می شود و ایرباس قصد دارد در مجموع 5 فروند BelugaXL بسازد تا بتواند تا اواسط سال 2019 آنها را به خدمت بگیرد. طبق گفته شرکت 5 فروند BelugaXT که در حال حاضر مشغول به فعالیت هشتند هم تا سال 2025 بازنشسته خواهند شد.

مطالب مرتبط