هوش مصنوعی با بررسی تنها یک ضربان قلب می تواند نارسایی قلبی را با دقت ۱۰۰ درصد شناسایی کند

به گزارش نیواطلس، نزدیک به ده درصد افراد ۶۵ سال به بالا در جهان از انواع نارسایی های قلبی رنج می برند که شناسایی آنها کار دشواری است، ولی فناوری هوش مصنوعی به حل این مشکل کمک می کند.

عامل اصلی شکل گیری نارسایی های قلبی در سنین بالا، ناتوانی قلب برای پمپاژ جریان خون در سراسر بدن است که برای شناسایی این مشکل روش های مختلفی همچون استفاده از اشعه ایکس، انجام آزمایش خون، استفاده از فناوری های مافوق صوت و غیره متداول است. اما هیچ یک از این روش ها از دقت ۱۰۰ درصدی برخوردار نیستند و در بسیاری از موارد هم با خطا و اشتباه همراه هستند.

سیستم هوش مصنوعی جدید ابداع شده در دانشگاه سوری انگلیس با بررسی تنها یک ضربان قلب و ریتم و نظم آن می تواند با دقت کامل مشخص کند که فرد به نارسایی قلبی مبتلا هست یا خیر. البته این سیستم تنها در مورد افرادی با دقت ۱۰۰ درصد عمل می کند که یا به طور کامل سالم بوده و هیچ گونه نارسایی قلبی ندارند یا با نارسایی قلبی شدید مواجه هستند و در مورد افرادی که نارسایی قلبی آنها ملایم است، این دقت کمتر از صد درصد است.

پژوهشگران امیدوارند با افزایش دقت این سیستم در سال های آینده از آن در مراکز درمانی مختلف بهره بگیرند. مزیت دیگر این سیستم آن است که برای اعلام نتیجه به تنها ده ثانیه زمان و نه چند ساعت یا چند روز وقت نیاز دارد.

مطالب مرتبط