واکسن‌های با فن‌آوری mRNA ممکن است تا آخر عمر از ما محافظت کنند.

واکسن‌های با فن‌آوری mRNA تاکنون بهترین عملکرد را داشته‌اند. این واکسن‌ها دستورالعمل ساخت پروتئین را به صورت یک پیام به سلول انتقال می‌دهند و سلول‌ها سپری حفاظتی می‌سازند و ممکن است تا آخر عمر از ما محافظت کنند.

هنوز مشخص نیست پاندمی کرونا تا چه مدت ادامه خواهد یافت. گونه‌های جهش‌یافته کرونا دمار از روزگار انسان درآورده و خبرهای ناخوشایندی از گوشه و کنار جهان به ما می‌رسد. اما تولیدکنندگان واکسن هم بیکار ننشسته‌اند و به تحقیقات خود ادامه می‌دهند.

مطالعات جدید نشان می‌دهند که واکسن‌هایی که با سیستم mRNA تولید شدند قادرند از محافظت دائمی بدون ترزیق واکسن‌های تقویت‌کننده برخوردار باشند.

طبق یک مطالعه علمی که در مجله “Nature” منتشر شده، واکسن‌های مدرنا و بیون‌تک-فایزر باعث ایجاد ایمنی پایدار در بدن می‌شوند و سال‌ها ما را در برابر ویروس کرونا محافظت خواهند کرد.

نتایج مطالعات جدید اثربخشی طولانی‌مدت هر دو واکسن را تأیید می‌کنند. اکثر افراد واکسینه شده با سیستم mRNA ممکن است به دوز تقویت‌کننده احتیاج نداشته باشند به شرطی که ویروس و انواع مختلف آن فراتر از شکل فعلی پیشرفت نکنند. با وجود این محققان گفتند این امر قطعی و تضمین‌کننده نیست.

دکتر علی البدی، ایمونولوژیست دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس آمریکا گفته است نتایج تحقیقات پایداری ایمنی این واکسن‌ها را نشان داده است.

در تحقیق انجام گرفته واکسن جانسون و جانسون مورد بررسی قرار نگرفت اما دکتر البدی انتظار دارد که پاسخ ایمنی آن از پایداری واکسن‌های mRNA کمتر باشد.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر البدی دریافتند سلول‌های ایمنی که ویروس را تشخیص می‌دهند در افرادی که از کووید-۱۹ بهبود یافتند حداقل هشت ماه پس از عفونت نیز در مغز استخوان باقی می‌مانند.

نتایج مطالعه دیگری نشان داده است که سلول‌های B و یا همان “سلول‌های حافظه” حتی تا یک سال پس از عفونت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

طبق یافته‌های جدید محققان گفتند ممکن است در افرادی که کرونا گرفته و سپس واکسینه شده‌اند، مصونیت سال‌ها و احتمالا تا پایان عمر ادامه داشته باشد.

با این حال مشخص نیست که آیا واکسیناسیون به تنهایی می‌تواند یک اثربخشی طولانی مدت مشابه داشته باشد.

تایج تحقیقات جدید همچنین نشان داده است اکثر افرادی که واکسینه شده‌اند در طولانی مدت حداقل در برابر انواع گونه‌های کرونا محافظت می‌شوند. اما افراد سالمند  که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند ممکن است به تقویت‌کننده نیاز داشته باشند.

افراد بهبود یافته از کووید-۱۹ که این واکسن‌ها را دریافت می‌کنند، ممکن است هرگز به تقویت‌کننده احتیاج نداشته باشند.

پیش‌بینی دقیق مدت زمان محافظت واکسن‌های mRNA دشوار است. اما به گفته کارشناسان از نظر تئوری این مصونیت می‌تواند یک عمر ادامه یابد اما ویروس کرونا نیز در مدام در حال تغییر شکل است.

مطالب مرتبط