واکسن‌های کووید-۱۹ چگونه برای ایجاد محافظت در مقابل گونه‌های مسری‌تر ویروس به‌روز‌رسانی می‌شوند؟

ویروس‌ها مدام دچار جهش می‌شوند و این جهش‌ها عمدتا قابل توجه نیستند.

به گزارش پایگاه خبری تحقیق و توسعه و به نقل از آسوشیتدپرس، دستکاری واکسن‌های کنونی برای ایجاد محافظت در برابر ویروس‌های جهش‌یافته به مراتب ساده‌تر از طراحی واکسنی جدید است.

هرچند آزمایش‌های انجام شده نشان داده است که واکسن‌های کنونی کووید-۱۹ روی گونه‌های جدید نیز اثر دارد، اما شرکت‌های سازنده گام‌هایی را برداشته‌اند تا در صورتی که مقامات بهداشتی لازم بدانند، فرمول واکسن‌های‌شان را به روز کنند.

فایزر و مدرنا

دو واکسن «فایزر» و «مدرنا» بر اساس فن‌آوری نوینی ساخته شده است که از یک کد ژنتیکی به نام پیام‌رسان «آر ان ای» (mRNA) بهره می‌برد. این پیام‌رسان شناسایی پروتئین «اسپایک» ویروس کرونا را برای سیستم ایمنی بدن راحت می‌کند.

حال اگر جهش ویروس در همین پروتئین «اسپایک» اتفاق بیافتد و به گونه‌ای باشد که واکسن اصلی نتواند آن را تشخیص دهد، شرکت‌ها، کد ژنتیکی را سازگار با جهش جدید تنظیم خواهند کرد.

شرکت فایرز همچنین در حال بررسی تأثیر دوز سوم است. فایزر، آزمایش‌هایی را در افرادی که بیش از شش ماه پیش نخستین دوزهای واکسن را دریافت کرده‌اند آغاز کرده و پیش‌بینی می‌کند دوز سوم بتواند میزان پادتن‌های ایجاد شده در بدن را ۱۰ تا ۲۰ برابر افزایش داده و محافظت بیشتری ایجاد کند.

آسترازنکا

شرکت «آسترازنکا» برای تولید واکسن کووید-۱۹، ژن پروتئین اسپایک را به ویروس‌های رایجی که باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شوند اضافه کرده‌ است و به این صورت وارد بدن می‌کند.

به همین دلیل، به روزرسانی این واکسن نیازمند پرورش مجدد ویروس سرماخوردگی با نسخه جدید ژن پروتئین «اسپایک» است و از همین رو، به‌روز‌رسانی آن پیچیده‌تر از دو واکسن فایزر و مدرنا است.

مطالب مرتبط