واکسن بیون‌تک مقابل سویه جهش‌یافته دلتا مؤثر است

گونه‌ دلتای ویروس کرونا در اروپا و همچنین در آلمان رو به گسترش است. یکی از پرسش‌های مهم قابلیت مقابله واکسن‌های موجود با این گونه جهش‌یافته است. رئیس بیون‌تک اطمینان خاطر داده، این واکسن بر سویه دلتا نیز تأثیرگذار است.

اوگور شاهین، رئیس هیأت مدیره شرکت داروسازی و تحقیقاتی بیونتک در نشست کارکنان و سهامداران این شرکت که روز سه‌شنبه ۲۲ ژوئن (اول تیر) به شکل ویدیویی برگزار شد، تصریح کرد: «در حال حاضر ما نیازی نمی‌بینیم که برای مقابله با سویه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا، تغییری در واکسن خود انجام دهیم.»

به گفته او بیونتک در حال حاضر روی “شیوه‌هایی انعطاف‌پذیر” در عرصه‌های فناوری، تولید و دریافت مجوز کار می‌کند.

شاهین تصریح کرد: «بیون‌تک برای آنکه آماده باشد و بتواند در صورت نیاز به دوز سوم واکسن کرونا سریع واکنش نشان دهد، پیوسته کم و کیف اثربخشی این واکسن را تجزیه و تحلیل می‌کند. این مسئله در مورد سویه‌های جهش‌یافته جدیدی که پدید می‌آیند نیز صادق است.»

رئیس هیأت مدیریه بیون‌تک خاطرنشان ساخت که سطح دانش و آگاهی در باره سویه‌های جهش‌یافته جدید ویروس کرونا پیوسته افزایش می‌یابد.

او در این رابطه افزود: «یکی از مشاهدات ما این است که ایمنی افراد واکسینه‌شده به تدریج کاهش می‌یابد و سویه‌های جهش‌یافته تازه‌ای به وجود می‌آیند.»

به اعتقاد اوگور شاهین تزریق سومین دوز واکسن کرونا برای “به‌روزسازی ایمنی و تأثیرگذاری” ارزش و اهمیت زیادی خواهد داشت.

او در عین حال اذعان داشت: «البته ما در حال حاضر نمی‌دانیم که این به‌روزسازی چه زمانی و چند بار ضروری خواهد بود.»

بنابر اظهار رئیس هیأت مدیریه بیونتک این شرکت و فایزر (شریک آمریکایی بیون‌تک) قصد دارند در سال جاری میلادی ۳ میلیارد دوز واکسن کرونا تولید کنند.

این میزان قرار است در سال آینده میلادی (۲۰۲۲) بار دیگر افزایش یابد. دست کم ۵۰ درصد از این میزان را خود شرکت بیونتک تولید خواهد کرد.

مطالب مرتبط