واکسن کرونا؛ مادرنا می‌گوید واکسن این شرکت تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده است

“مادرنا”، که یک شرکت آمریکایی است اعلام کرده که واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است.

حدود یک هفته پیش شرکت داروسازی “فایزر” اعلام کرد که واکسن کرونای این شرکت در بیش از نود درصد موارد از انتقال ویروس کرونا پیشگیری کرده است. فایزر این واکسن آزمایشی را با همکاری شرکت بیواِن‌تِک ساخته است.

براساس گزارشها هر رو شرکت از روش نوینی برای ساخت واکسن برای مقابله با ویروس کرونا بهره برده‌اند.

مادرنا گفته است که “این روز خوبی” است و اعلام کرده که قصد دارد تا طی چند هفته آینده برای گرفتن مجوز استفاده از این واکسن، اقدام کند.

اعلام شده است که این واکسن بر روی ۳۰ هزار نفر در آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته است. براساس گزارشهای منتشر شده، به نیمی از این افراد دو “دوز” واکسن با یک فاصله چهار هفته‌ای زده شده و به نیم دیگر از شرکت کنندگان در این آزمایش “دوز” غیرواقعی (دوز بی‌اثر) تزریق شده است.

نتایج اعلام شده از سوی این شرکت بر اساس تاثیر واکسن در ۹۵ داوطلب اول بوده که به علایم کرونا پیدا کرده‌اند.

دکتر استیفن هوگ، رئیس شرکت مادرنا می‌گوید که پس از آگاه شدن از این نتایج کاملا خوشخال شده است.

وی به بی بی سی گفت که “اصلا انتظار (این نتایج) را نداشتم، فکر نمی‌کنم که هیج یک از ما حقیقتا امید داشت که این واکسن در ۹۴ درصد موارد در پیشگیری از کووید-۱۹ موثر باشد.”

بر اساس نتایج اعلام شده از سوی این شرکت ۱۱ مورد حاد کووید در آزمایش مشاهده شده است اما هیچ موردی در افرادی که به آنها واکسن تزریق شده بود دیده نشد.

مادرنا گفته است که انتظار دارد پس از طی مراحل دریافت مجوز از مقامات آمریکا ۲۰ میلیون “دوز(واحد) تزریق در کشور آماده داشته باشد.

این شرکت امیدوار است که تا حدود یک میلیارد واحد تزریقی برای استفاده در دیگر کشورهای جهان در سال آینده میلادی آماده کند. مقامات مادرنا گفته‌اند که در نظر دارند که به همین منظور مراحل دریافت مجوز از کشورهای دیگر را نیز آغاز کنند.

مطالب مرتبط