وقتی یک حسگر پوشیدنی جای آزمایش خون را می‌گیرد

پژوهشگران آمریکایی، نوعی حسگر پوشیدنی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به ارزیابی بدن و سطح بیماری کمک کند و جایگزینی برای آزمایش خون باشد.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ساینس‌دیلی، مراجعه به پزشک معمولا با طی کردن مراحلی مانند هماهنگ کردن زمان ملاقات، صبر کردن در اتاق انتظار و قرار گرفتن در کنار بیمارانی که سرفه می‌کنند همراه است. شاید یکی از مشکلات بررسی توسط پزشک برای بسیاری افراد، تحمل درد سوزن باشد. آزمایش خون، یک روش معمول برای ارزیابی وضعیت بدن است اما بسیاری از افراد به خاطر درد سوزن، آن را ناراحت‌کننده می‌دانند. دانشمندان “موسسه فناوری کالیفرنیا”(Caltech) سعی دارند تا این ناراحتی را از بین ببرند.

پژوهشگران موسسه فناوری کالیفرنیا به سرپرستی “وی گائو”(Wei Gao)، استادیار مهندسی پزشکی این دانشگاه، یک حسگر پوشیدنی ابداع کرده‌اند که می‌تواند سطح متابولیت‌ها و مواد مغذی موجود در خون افراد را با تحلیل عرق آنها بررسی کند. پیش از این نیز حسگرهایی برای ارزیابی عرق بدن ابداع شده‌اند اما این حسگرها معمولا ترکیباتی مانند الکترولیت‌ها، گلوکز و اسید لاکتیک را مورد بررسی قرار می‌دهند که در تراکم بالا ظاهر می‌شوند. حسگری که گائو و گروهش ابداع کرده‌اند، می‌تواند ترکیبات عرق بدن را که تراکم پایین‌تری دارند، بررسی کند.

ابداع چنین حسگرهایی، به پزشکان امکان می‌دهد تا وضعیت بدن افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت و یا کلیه را به طور پیوسته بررسی کنند زیرا در همه این بیماری‌ها، سطح غیرمعمولی از مواد مغذی یا متابولیت‌ها در جریان خون دیده می‌شود. پزشکان با کمک این حسگرها می‌توانند اطلاعات بهتری در مورد بیماری به دست بیاورند و نیازی به استفاده از روش‌های تهاجمی و دردناک نخواهند داشت.

گائو در این باره گفت: حسگرهای پوشیدنی که عرق بدن را بررسی می‌کنند می‌توانند تغییرات صورت گرفته در سلامت فرد را در سطح مولکولی مورد ارزیابی قرار دهند. شاید این حسگرها بتوانند به بررسی شخصی‌سازی شده بیماری، تشخیص زودهنگام و مداخله به موقع کمک کنند.

تمرکز این گروه پژوهشی، بر ابداع ابزاری بود که بر اساس ریزسیال‌ها ابداع شده‌اند. ریزسیال‌ها، روش ایده‌آلی برای استفاده در این روش بررسی هستند زیرا می‌توانند تاثیر و دقت بررسی را به بالاترین اندازه ممکن برسانند. با جریان یافتن عرق بدن، این حسگر می‌تواند بررسی دقیق‌تری روی آن انجام دهد و تغییرات صورت گرفته در ترکیبات آن را ارزیابی کند.

گائو و گروهش تا پیش از این باور داشتند که حسگرهای پوشیدنی مبتنی بر ریزسیال‌ها، به فرآیند ساخت پیچیده و پرهزینه‌ای نیاز دارند. آنها برای ساخت این حسگر جدید، از گرافین استفاده کردند و حسگر خود را طوری تنظیم کردند که بتواند سطح تنفس، ضربان قلب، اسید اوریک و تیروزین را بررسی کند.

پژوهشگران برای بررسی میزان دقت حسگر خود، از نمونه خون افراد مبتلا به نقرس و افراد سالم استفاده کردند و دریافتند که بررسی‌های حسگر، ارتباط بسیار نزدیکی با سطح ترکیبات موجود در خون دارد.

گائو باور دارد که حساسیت بالای این حسگر می‌تواند نهایتا به بیماران کمک کند تا سطح بیماری‌هایی مانند نقرس، دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی را در خانه مورد بررسی قرار دهند. شاید داشتن اطلاعات دقیق در مورد سلامتی بتواند به بیماران در تنظیم سطح مصرف دارو و رژیم غذایی کمک کند.

گائو اضافه کرد: گردش غیرمعمول مواد مغذی و متابولیت‌ها می‌تواند با بیماری‌های بسیاری مرتبط باشد. اطلاعات گردآوری شده با حسگرهای پوشیدنی در مورد این بیماری‌ها می‌توانند هم به پژوهش و هم به درمان بهتر آنها کمک کنند.

این پژوهش، در مجله “Nature Biotechnology” به چاپ رسید. /ایسنا

مطالب مرتبط