ویروس کرونا در شرایط آزمایشگاهی ‘می‌تواند ۲۸ روز دوام بیاورد’

بر اساس پژوهشی که در مرکز ملی علوم استرالیا انجام شده ویروس کرونا می‌تواند در شرایط آزمایشگاهی روی اسکناس، صفحه موبایل و فولاد ضد زنگ تا ۲۸ روز زنده بماند که بیشتر از آن چیزی است که تاکنون تصور می‌شد. برخی از کارشناسان در اینکه ویروس کرونا در شرایط واقعی بتواند از طریق لمس سطوح منقل شود ابراز تردید می‌کنند.

این مطالعه در تاریکی و در رطوبت و دمای ثابت انجام شده در حالیکه شرایط واقعی اینقدر مطلوب نیست و روشن شده پرتو فرابنفش هم ویروس کرونا را از بین می‌برد.

تحقیق اخیر در مرکز ملی علوم استرالیا نشان می‌دهد که ویروس کرونا “بی‌اندازه مقاوم” است و در دمای ۲۰ درجه (دمای اتاق) و در تاریکی تا ۲۸ روز روی سطوح صاف مثل شیشه صفحه تلفن هوشمند و اسکناس‌های کاغذی یا پلاستیکی دوام می‌آورد.

در قیاس، ویروس آنفلوآنزا در شرایط مشابه ۱۷ روز دوام می‌آورد.

برخی تحقیقات آزمایشگاهی پیش‌تر نشان داده بودند که ویروس کرونا می‌تواند دو تا سه روز روی اسکناس و شیشه و تا شش روز روی پلاستیک و فولاد ضدرنگ زنده بماند هر چند در بررسی های مختلف این ارقام متغیر بوده است.

راه اصلی سرایت کرونا ورود قطرک‌های حاوی ویروس است که با عطسه، سرفه و حرف زدن پراکنده و وارد دستگاه تنفس دیگران می‌شود. شواهدی وجود دارند که ویروس کرونا می‌تواند تا سه ساعت بیماری‌زایی خود را در ذرات معلق در هوا حفظ کند و به دیگران منتقل شود.

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا ابتلا به کرونا از راه لمس سطوح پلاستیکی و فلزی ممکن است هر چند که این راه شایع سرایت کرونا نیست.

این تحقیق که در نشریه ویروس‌شناسی منتشر شده همچنین می‌گوید ویروس کرونا در دمای بیشتر کمتر دوام می‌آورد و مثلا در دمای چهل درجه روی بعضی سطوح فقط ۲۴ ساعت قابلیت بیماری‌زایی خود را حفظ می‌کند. علاوه بر این، ویروس کرونا روی سطوح صاف و بی‌تخلخل بیشتر از سطوح متخلخل دوام می‌آورد و مثلا روی پارچه نمی‌تواند بیشتر از ۱۴ روز عفونت‌زایی خود را حفظ کند.

ضدعفونی

پروفسور ران اِکلِس مدیر سابق مرکز سرماخوردگی در دانشگاه کاردیف در ولز از این تحقیق انتقاد کرد و گفت طرح این موضوع که ویروس کرونا می‌تواند ۲۸ روی سطوح دوام بیاورد “ترس بی‌جا در مردم ایجاد می‌کند.”

“عطسه و سرفه و دست آلوده، ویروس‌ها را همراه با ترشحات مخاطی (موکوس) بر سطوح پخش می‌کنند اما در این تحقیق از مخاط تازه انسان برای انتقال ویروس استفاده نشده است.”

“مخاط تازه محیطی خطرناک برای ویروس است چون در آن کلی گلبول سفید وجود دارد که آنزیم‌هایی ترشح می‌کنند که می‌توانند ویروس را از بین ببرند و همچنین حاوی پادتن و دیگر مواد شیمیایی برای خنثی کردن ویروس‌ها هستند.”

“به نظر من ویروس‌ها روی سطوح، فقط چند ساعت در ترشحات مخاطی دوام می‌آورند نه چند روز.”

پروفسور امانوئل گُلدمن استاد میکروب شناسی در دانشگاه راتگرز نیز در مقاله ای که تابستان در نشریه لنست منتشر شد نوشت “احتمال انتقال کرونا از طریق سطوح غیرزنده خیلی کم است.” او اضافه کرد تحقیقاتی که این خطر را قابل ملاحظه عنوان می‌کنند به شکلی طراحی شده‌اند که “شباهت ناچیزی به آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد دارند.”

هفته پیش پروفسور مونیکا گاندی استاد دانشکاه کالیفرنیا نیز گفت ویروس کرونا از راه تماس دست با سطوح منتقل نمی‌شود.

یک قصابی در اردن

پژوهشگران این تحقیق می‌گویند بررسی آنها می‌تواند توضیح دهد چرا شیوع کرونا در کارخانه‌های فرآوری مواد گوشتی و سردخانه‌ها اینقدر زیاد بوده است.

هزاران کارگر کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های تولید محصولات گوشتی در دنیا به کرونا مبتلا شده‌اند. دلایل دیگر هم در توضیح این مسئله مطرح شده‌اند از جمله محیط سرد و مربوط و نیاز به فریاد زدن به دلیل صدای زیاد ماشین‌آلات.

پژوهشگران این تحقیق می‌گویند یافته‌هایشان برخی تحقیقات قبلی را که ویروس کرونا می‌تواند روی مواد غذایی تازه و منجمد دوام بیاورد تائید می‌کند.

اما سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: “تابحال هیچ مورد تائید شده‌ای دیده نشده که کرونا از مواد غذایی یا بسته‌بندی آنها سرایت کرده باشد” و با اینکه “نیاز به ضدعفونی بسته‌بندی مواد غذایی نیست”، توصیه کرده “بعد از دست زدن به بسته‌بندی مواد غذایی و قبل از خوردن” دست‌ها شسته شوند.

برای خرید هم توصیه کرده پیش از ورود به فروشگاه دست را ضدعفونی کنید و بعد از خرید هم دست خود را کاملا بشویید، همین‌طور بعد از حمل مواد غذایی و قرار دادن آنها در قفسه یا یخچال.

مطالب مرتبط