پرینتر سه بعدی در خدمت درمان و رشد دوباره ماهیچه در بدن انسان

به گزارش نیواطلس، هنگامیکه ماهیچه های بدن فرد به دلیل بیماری یا تصادف خسارت می بیند، رشد مجدد آن در محل آسیب چندان ساده نیست.

درهمین راستا گروهی از محققان به رهبری دکتر علی تمایل به تازگی  پرینتر۳ بعدی قابل حملی ساخته اند که به طور مستقیم روی بدن بیمار قالبگیری را انجام می دهد تا به درمان ماهیچه های آسیب دیده کمک کند.

این درحالی است که اخیرا درباره داربست های زیستی مطالب مختلفی منتشر شده است. به طور کلی داربست های زیستی قطعات سه بعدی هستند که از مواد زیست سازگار  ساخته و در بدن ایمپلنت می شوند. میکروساختار این داربست ها مشابه بافت های طبیعی اطراف آن است. با گذر زمان، سلولهای از بافت به داربست مهاجرت و تولید مثل می کنند. به تدریج سلول ها به طور کامل جایگزین می شوند و استخوان، ماهیچه، غضروف یا بافت های دیگر را تشکیل می دهند.

پیش تولید چنین داربست های زیستی  و ایمپلنت آنها در بدن کار چالش برانگیزی است. با توجه به این امر محققان کانکتیکات برای انجام کار ، چاپگر دستی دستی سه بعدی را تولید کردند.

با استفاده از این دستگاه  نوعی هیدروژل مبتنی بر ژلاتین  به طور مستقیم در شکاف ماهیچه قرار می گیرد. سپس به آن اشعه نور مافوق بنفش تابیده می شود تا داربست زیستی  ساخته شده از فیبرهای ماهیچه مانند به ماهیچه ها ی اطراف بچسبند.  به این ترتیب به هیچ ساختار دیگری نیاز نیست. در مرحله بعد سلول های ماهیچه ای  به قالب منتقل می شوند.

 این دستگاه در آزمایشگاه برای درمان  از بین رفتن حجم ماهیچه پس از جراحت در موش ها کارآمد بود.

مطالب مرتبط