پهباد تک تیرانداز / یک نیرو نظامی

پهباد تک تیرانداز، وقتی یک وسیله سرگرمی به یک نیرو نظامی تبدیل می شود.

پهباد تک تیر انداز نوع جدیدی از هواپیماهای بدون سرنشین است که تیکاد (TIKAD) نام دارد.این پهباد مانند هیچ‌کدام از پهبادهای پیشین نیست. او می‌تواند یک تفنگ تک تیرانداز، پرتابگر نارنجک یا اسلحه معمولی حمل کند.

هواپیماهای بدون سرنشینی مانند Reaper یا نسل قبل‌تر از آن، Predator،می‌توانند از هزاران کیلومتر دورتر، کنترل شوند و همه وقایعی را که در زیر پای آنها اتفاق می افتد تماشا کنند. اما آنها با موشک‌های AGM-114 Hellfire که با لیزر هدایت می‌شوند شکار می‌شوند و با دیدن آسیب‌های جدی از بین می‌روندجنگ‌های شهری نیاز به چیزی با ریزبینی بیشتر دارد، چیزی که بتواند یک تک تیرانداز دشمن را بدون از بین بردن یک ساختمان از بین ببرد و نیازی به یک تیم کامل برای انجام آن نداشته باشد.

پهباد تک تیر انداز اولین بار توسط ارتش اسرائیل خریداری شده بود اما در سال۲۰۱۲، نیروی دریایی ایالات‌متحده امریکا بود که با تیراندازی با تفنگ ساچمه‌ای این نوع سلاح را مورد آزمایش قرارداد و در نهایت این پروژه را متوقف کرد.

اما فقط ارتش ایالات‌متحده امریکا نیست که در جستجوی استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین است. ISIS یا همان دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش نیز از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند. آنها در سال ۲۰۱۵  از پهباد های خانگی استفاده کردند و به‌تازگی در نبرد موصل از پهباد پیشرفته‌تری استفاده کردند. این پهباد های داعشی رشته بمب‌افکن های کوادکوپتر بودند که می‌توانستند وسایل نقلیه‌ای که چند صد فوت پایین‌تر از آنها هستند را با نارنجک۴۰ میلی‌متری منهدم کنند. این پهباد ها تنها توسط دستگاه‌های پیچیده ارتش آمریکا قابل مقابله بودند.

هواپیماهای بدون سرنشین بمب‌افکن نسبتاً ساده هستند، اما پهباد تک تیر اندازچالش مهندسی سخت‌تری است. تا چند سال پیش کوادکوپتر های کوچک مانند بسیاری از هواپیماهای بدون سرنشین سرگرمی حتی نمی‌توانستند تفنگ معمولی را بلند کنند، اما اکنون تعداد زیادی از پهباد های سنگین هستند که می‌توانندبیش از چهل پوند را حمل کنند، که بیشتر وزن یک تک تیر انداز است اما مشکل کنترل لگد اسلحه پس از شلیک است.

سازندگان تیکاد (TIKAD) شرکت داک رباتیک (Duke Robotics Inc)، می گویندکه “یک راه حل منحصر به فرد دمپر (میرا کننده) و تثبیت کننده” است. این سلاح بر روی یک رینگ پیستونی نصب می‌شود که در تمام جهات چرخش می‌کند ودائما به سمت مستقیم هدایت می‌شود. اثر کلی لگد سلاح از طریق صفحاتانعطاف پذیر به حداقل می‌رسد.

شعار شرکت دوک “هیچ چکمه‌ای بر روی زمین نخواهد بود” است. این پهباد تک تیر انداز نشاندهنده یک قابلیت تاکتیکی جدید هستند؛ در آینده هواپیماهای بدون سرنشین مسلح می‌توانندکار سربازان انسانی را انجام دهند. ما قبلاً این ایده را در یک  زمینی از اسرائیل دیده بودیم اما پرواز هواپیماهای بدون سرنشین حتی بهتر از تلفن همراه است. آنها به راحتی می‌توانند از هر زمین پرواز کنند، از روی پشت بام‌ها بالاتر بروند و دید بهتری را فراهم کنند و یا حتی از طریق پنجره‌ها به داخل ساختمان‌ها بروند.

منبع : انجنیک

مطالب مرتبط