پهپاد با هوش مصنوعی / تشخیص خشونت در جمعیت

تیمی از محققان اخیراً پهپادی آزمایشی توسعه داده اند که با استفاده از هوش مصنوعی قادر به تشخیص حرکات خشونت آمیز در جمعیت است. این تیم الگوریتم یادگیری ماشین خود را به گونه ای تربیت کرده که قادر به تشخیص مجموعه ای از حرکات خشونت آمیز رایج (مثل مشت زدن، لگد زدن، تیراندازی و چاقوزنی) باشد.

بسیاری از مردم هنوز از نظرات همگانی مبتنی بر پهپاد وحشت دارند، اما این باعث نمی شود که محققان به دنبال راه های موثرتر و کارسازتر برای پایش هوایی نباشند. تیمی از محققان اخیراً پهپادی آزمایشی توسعه داده اند که با استفاده از هوش مصنوعی قادر به تشخیص حرکات خشونت آمیز در جمعیت است. این تیم الگوریتم یادگیری ماشین خود را به گونه ای تربیت کرده که قادر به تشخیص مجموعه ای از حرکات خشونت آمیز رایج (مثل مشت زدن، لگد زدن، تیراندازی و چاقوزنی) باشد.

به گزارش آردی نیوز به نقل از دیجایتو، این تکنولوژی در تئوری می تواند به تشخیص درگیری های زمینی که نیروهای پلیس همواره قادر به تشخیص آنها نیستند یا تخمین محلی که صدای تیراندازی آز آنجا آمده کمک کند. البته این تکنولوژی هنوز برای استفاده در دنیای واقعی آماده نیست. در عوض محققان با کمک چند داوطلب و در شرایط ایده آل به آزمایش ابداع خود پرداخته اند. در بهترین حالت، هوش مصنوعی دقتی معادل 94 درصد اما هنگامی که تعداد افراد حاضر در صحنه به 10 نفر می رسد، این دقت به 79 درصد کاهش می یابد.

به همین خاطر، سیستم مورد اشاره هنوز در یافتن مهاجم در خیابان های شلوغ با مشکل مواجه است و اگر به همین زودی در دنیای واقعی مورد استفاده قرار گیرد ممکن است ژست فردی بی گناه را به عنوان حمله در نظر بگیرد. محققان می گویند که برای آزمایش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین خود، پهپادهایشان را بر فراز دو فستیوال در کشور هند به پرواز در خواهند آورند.

اما مشکلی بزرگ تر درباره این تکنولوژی وجود دارد که در واقع به موانع اخلاقی مربوط می شود. سیستم های تشخیص چهره هم اکنون با سوالاتی مثل احتمال سو استفاده از قدرت و میزان اتکاپذیری مواجه هستند. دولت ها می توانند به بهانه استفاده از این تکنولوژی برای امنیت، حرکات مردم را زیر نظر گرفته و حتی از آن علیه معترضینی که به هر دلیلی به خیابان ها آمده اند استفاده کنند. از نظر اتکاپذیری نیز دولت ها باید به مردم آرامش خاطر دهند که یک دست دادن ساده در خیابان، به یورش پلیس به منزل آنها منجر نخواهد شد.

مطالب مرتبط