پهپاد عمود پرواز، شکارچی پرنده‌ها و ریزپهپادهای مزاحم در فضای شهری

یک شرکت دانش‌بنیان با کمک تسهیلات صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) اقدام به تولید یک فروند پهپاد عمود پرواز با ماموریت شکار پرنده‌ها و ریزپهپادهای مزاحم در فضای شهری کرده است.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، پهپاد مورد طراحی پرنده‌ای منحصربه‌فرد با سیستمی پیشرفته، پرنده‌ها و ریزپهپادها را در فضای شهری مورد هدف قرار می‌دهد.

مداومت پروازی این پهپاد حدود ۳۰ دقیقه و وزن کل آن ۱۵ کیلوگرم است. علاوه بر این، این پرنده بدون سرنشین توانایی حمل بار تا وزن سه کیلوگرم را داشته و همچنین، در پردازش تصویر اگر هدف را پیدا کند، در فاصله ۱۰ متری به‌راحتی می‌تواند آن را موردهدف قرار دهد.

تصویربرداری در پروژه‌های سینمایی، کنترل ترافیک شهرها، سم‌پاشی و تصویربرداری در عرصه کشاورزی، حمل و جابه‌جایی بار سبک برای مناطق صعب‌العبور، آموزش خلبانی، زمینه‌های تفریحی و همچنین تصویربرداری و مراقبت از مرزها از قابلیت‌های این طرح است.

این پهپاد در حقیقت یک مولتی روتور است که هشت موتور دارد و در حوزه مولتی روتور در زمره پهپادهای سنگین‌وزن و بزرگ است، بنا به گفته شرکت سازنده، هدف از طراحی این پهپاد شناسایی و هدف‌گیری پهپادهای مزاحم بر روی زمین‌های کشاورزی و یا پرندگان و حیواناتی است که برای مناطق حساس مزاحمت ایجاد می‌کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی صحا، نصب دوربین فیلمبرداری با کیفیت بالا و دوربین‌های حرارتی بر روی این پهپاد میسر بوده و همچنین، دستگاه پرتاب تور هم روی این پهپاد نصب می‌شود که با شلیک تور و پردازش تصویر به سمت هدف حرکت آن را شناسایی کرده و به‌وسیله اپراتور تور به سمت هدف شلیک می‌شود و هدف را مهار می‌کند.

مطالب مرتبط