پژوهشگران موفق به کشف راهی برای ذخیره و انتشار امواج مکانیکی بدون از دست دادن انرژی شدند

پژوهشگران “دانشگاه شهری نیویورک”(CUNY) در مطالعه اخیرشان موفق به کشف راهی برای ذخیره و انتشار امواج مکانیکی بدون از دست دادن انرژی شدند.

پژوهشگران آمریکایی اخیرا دریافته‌اند امواج صوتی و نوری نقش اساسی در برخی از رایج‌ترین فناوری‌های جهان ایفا می‌کنند. ذخیره و آزادسازی امواج مکانیکی بدون اتلاف انرژی کمی غیرمعمول به نظر می‌رسد اما با این حال، “آندره آلو”(Andrea Alu) از دانشگاه شهری نیویورک و “ماسیمو روزن”(Massimo Ruzzene) استاد مهندسی هوانوردی “موسسه فناوری جورجیا”(Georgia Tech) اخیرا طی این مطالعه به بررسی این موضوع پرداخته‌اند.

در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله “Science Advances” منتشر شد، پژوهشگران روش جدید و مهمی را کشف کردند. کشف آنها باعث می‌شود امواج صوتی تا زمانی که می‌خواهید ذخیره و در صورت تمایل آزاد شوند.

در حال حاضر امواج نور و صدا در  توسعه بعضی از فناوری‌های رایج امروزی نقش مهمی دارند. با این حال تاکنون به صورت کاملا درست و صحیح ثبت کردن امواج برای ذخیره آنها برای مدت نامحدودی مسئله غیرمعمولی بوده است. با این حال پژوهشگران طی این مطالعه نشان دادند این کار ممکن است. این کشف می‌تواند به پژوهشگران کمک بزرگی در برداشت انرژی، ذخیره اطلاعات و محاسبات کوانتومی کند.

“آندره آلو” پژوهشگر این مطالعه گفت: برای درک کامل این کشف باید کمی اطلاعات بیشتر به شما ارائه دهیم. هنگامی که یک نور یا امواج صدا با یک جسم برخورد می‌کند تا حدی جذب می‌شود یا منعکس شده و پراکنده می‌شود. وقتی امواج جذب می‌شوند بلافاصله به شکل دیگری از انرژی یعنی انرژی حرارت تبدیل می‌شوند.

به طور خلاصه محققان فرایندی را ابداع کردند که در آن امواج در هنگام تماس با یک شیء به جای تبدیل شدن به سایر اشکال انرژی موج می‌زنند. با استفاده از این ایده، محققان برای پخش دو موج مکانیکی که در جهت‌های مخالف در امتداد نوار موج‌بر فلزی کربن که حاوی یک حفره است، حرکت می‌کنند، استفاده کردند.

پژوهشگان طی این مطالعه توانستند جلوی تحریک یا جدا شدن یکی از امواج را بگیرند. حتی آنها توانستند این امواج را ضبط کرده و آنها را دوباره به جهتی که مایلند، باز انتشار دهند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط