پیش بینی وقوع زلزله با فناوری نانو

پژوهشگران می گویند از طریق تحقیقات در قالب فناوری نانو و با بررسی رابطه میان آب های جاری، اصطکاک لایه های زمین و شیمی معدنی درصدد کشف نحوه وقوع زمین لرزه ها هستند. محققان دانشگاه ایلینویز بر این باورند که از طریق اندازه گیری میزان اصطکاک لایه های زیرزمینی در مقیاس میکروسکوپی می توان پی برد که شکسته شدن کدامیک از صخره ها و سنگ ها عامل سر خوردن ناگهانی لایه های مذکور بر روی یکدیگر و آغاز زلزله است.

به گزارش آردی نیوز به نقل از مهر، مطالعه مذکور نشان می دهد که چگونه آب های زیرزمینی و کلسیت ( یک ماده معدنی بسیار متداول در پوسته زمین) در تعامل با یکدیگر در شرایط پرفشار باعث تحرک لایه های مختلف زمین می شوند و باعث آغاز زلزله می شوند. در چنین شرایطی برخی تغییرات در مقیاس نانو می تواند باعث شروع زلزله شود.

در این مطالعه بر روی صخره های مملو از کلسیت تمرکز شده که در آب های زیرزمینی مملو از نمک وجود دارند و فرسایش آنها و سر خوردنشان می تواند تحرکاتی را در زیر زمین به همراه داشته باشد.

مجموعه فعل وانفعالات شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی یادشده بسیار پیچیده است، اما شناسایی جزئیات آنها از طریق فناوری نانو می تواند به شبیه سازی نحوه وقوع زلزله و احتمالا پیش بینی این پدیده در آینده بینجامد.

مطالب مرتبط