چرا واکسن‌های کووید ۱۹می‌توانند آغازگر انقلابی در تولیدات واکسن باشند

فناوری‌ به کار رفته در تولید واکسن های کووید۱۹ شرکت‌های «فایزر-بایو ان تک» و «مدرنا» که ایمنی و اثرگذاری آنها به اثبات رسیده است، می‌تواند به زودی در تهیه واکسن‌ها و داروهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پیش از همه‌گیری کووید۱۹ که جهان را به زانو در آورد، تولید واکسن‌، نه برای شرکت‌های داروسازی و نه برای سرمایه‌گذاران، از ارزش بالایی برخوردار نبود. ولی این مسئله طی ۱۵ ماه گذشته به طور چشمگیری تغییر کرده است.

به گزارش سایت خبرهای اقتصادی «د استریت»، در واقع درآمد پیش‌بینی شده حاصل از واکسن فایزر در سال ۲۰۲۱ از ۱۵ میلیارد دلار به ۲۶ میلیارد دلار افزایش یافته و مدرنا نیز در آمد پیش بینی شده سال ۲۰۲۱ خود را از ۱۸.۴ میلیارد به ۱۹.۲ میلیارد دلار رسانده است. همچنین شرکت آلمانی بایو ان تک که در تولید واکسن کووید۱۹ با فایزر همکاری داشت پیش‌بینی می‌کند که در سال جاری از واکسن خود حدود ۱۵ میلیارد دلار در آمد کسب کنند.

آر‌ان‌ای پیام‌رسان (mRNA) بخش اصلی واکسن کووید۱۹ تولیدشده توسط شرکت‌های مدرنا و فایزر-بایو ان تک را تشکیل می‌دهد و سه دهه است که به عنوان یک پروژه تحقیقاتی توسط نهاد‌های مختلف در زمینه‌های گوناگون، از مبارزه با بیماری‌های کشنده گرفته تا جایگزینی سلول‌های بنیادین، وجود داشته است. اما استفاده از آر‌ان‌ای پیام‌رسان در واکسن هرگز تایید نشده بود.

اواخر سال گذشته، سازمان غذا و داروی آمریکا برای نخستین بار مجوز اضطراری استفاده از این فناوری جهت ساختن واکسن کووید۱۹ توسط سه شرکت را صادر کرد.

مطالب مرتبط