چرا پیشنهادکنندگان توانمندی ارایه خوب ایده و یا پیشنهاد خود را ندارند

چه شما به جلسه خواستگاری رفته باشید و چه بخواهید ایده هایتان را برای یک سرمایه گذار مطرح کنید چه بخواهید تز دکترای تان را ارایه کنید و چه بخواهید کسی را با خود همراه کنید شما بین 3 تا 20 دقیقه بیشتر فرصت ندارید. خیلی غیرمنصفانه است نه؟! درست است. اما دنیا همین است. شما همیشه فرصت محدودی دارید تا توافق دیگران را بدست آورید.

به عنوان کسی که به خاطر شغل و مسوولیتم بارها در معرض پیشنهادهای سرمایه گذاری یا دعوت به شراکت استراتژیک و یا همکاری قرار گرفته ام. همیشه دیده ام که پیشنهادکنندگان توانمندی ارایه خوب ایده و یا پیشنهاد خود را ندارند.
متقاعد سازی دیگران از طریق ارایه دیدگاه هایتان، هنری است که می شود آموخت و باید آموخت چه شما یک بازنشسته باشید چه یک تازه کار. چه یک مدیر ساختمان باشید چه مدیر سازمان ملل. برنز، روانشناس و نویسنده مطرح آمریکائی معتقد است: «شما و ایده های تان هیچ ارزشی ندارید. حتی اگر ایده ‏ای فوق العاده و کاملاً متفاوتی داشته باشد، مادامی که نتوانيد آن را ارائه دهد،.»

یکی از تکنیک هایی که برای تمرین متقاعدسازی به کار می رود تکنیک 30 ثانیه یا سخن آسانسوری است.
مفهوم ارائه آسانسوری واقعاً به این معنا نیست که 30 ثانیه وقت داریم؛ به این معناست که در زمان خیلی کم (مثلاً 30 ثانیه) تاثیر لازم را بر مخاطب هدفمان گذاشته و نظر او را برای ادامه تعامل جلب کنیم! چرا می گویند آسانسوری فرض می گیرند که شما و طرف مقابل تان می خواهید وارد یک آسانسور شوید شما سخن تان را آغاز می کنید وقتی دو تایی از آسانسور خارج می شوید او باید ایده شما را فهمیده باشد و در ضمن مجذوب آن شده باشد. حالا پنج نکته طلایی برای ارایه آسانسوری تقدیم می کنم:

1- قرار نیست همه حرف‏های خوب، تلاش‏های انجام شده، سختی‏های طی شده، نظرهای جلب شده و …. در رابطه با موضوع ارائه را در ارائه‏ های کوتاه و آسانسوری پوشش دهیم.
2- آنقدر روی آن سی ثانیه تمرین کنید که آن سی ثانیه را حفظ کنید.
3- ملموس صحبت کنید. اول نیازمندی های طرف مقابل را درک کنید و سعی کنید نشان دهید که راه حل شما، وجود شما، پیشهاد شما چگونه آن نیاز را برطرف می کند. توضیح دهید که راه حل شما چگونه طرف مقابل یا استفاده کننده آن را خوشحال خواهد کرد. و این راه حل بهتر یا متفاوت‏تر از سایر راه‏حل‏هاست. به این جمله دقت کنید: گوگل اطلاعات تمام دنیا را سازماندهی شده، مرتب می کند و در دسترس قرار می دهد و با يك كليك فراهم مي كند! هم خلاصه است. هم تاثیر گذار، هم ملموس!
4- روانی صحبت کردن در مورد ایده و همچنین اعتماد به نفسی که در صحبت شما هست می تواند از خود ایده مهم تر باشد. بنابراین جملات و کلماتی را انتخاب کنید و آن ها را به گونه ای ادا کنید که اعتمادآفرین باشد. اگر با مِن مِن کردن و شل و ول صحبت کنید نمی توانید اعتماد لازم را ایجاد کنید.
5- باب گفتگو را باز کنید. احتمال دارد که طرف بخواهد بعد از صحبت شما مخالفت کند. به او بگویید که می توانید اطلاعات تکمیلی تر را برای وی مطرح و یا ارسال کنید.

مطالب مرتبط