چشم‌بندی برای درمان بی‌خوابی

محققان “دانشگاه استنفورد”(Stanford University) اخیرا موفق به توسعه یک چشم‌بند پیشرفته شده‌اند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از دیلی‌میل، این چشم‌بند جدید می‌تواند ساعت بیولوژیکی بدن افراد را برای یک خواب شبانه آسان باز تنظیم کند.

محققان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا موفق به توسعه این چشم‌بند پیشرفته شده‌اند. چشم‌بند مذکور از “فناوری نور- فلاش”(light-flash technology) و ارسال پالس‌های نور هنگام خواب برای تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن افراد استفاده می‌کند.

به گفته محققان پالس‌های “چشم‌بند هوشمند لوموس”(Lumos Smart Sleep Mask)  باعث تحریک عصب‌های حساس به نور در مغز می‌شوند و بنابراین مغز سیگنال‌هایی را برای سرکوب یا تولید ملاتونین، ارسال می‌کند.

“ملاتونین”(melatonin) هورمونی است که در غده صنوبری که غده کوچکی در مغز است، تولید شده و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند.

به گفته محققان این چشم‌بند می‌تواند یک فناوری ارزان و آسان برای افرادی که به سختی به خواب می‌روند، باشد.

دکتر “رابرت اکسمان”(Robert Oexman) یک کارشناس خواب از شهر جاپلین گفت: منظم نبودن ساعت بیولوژیکی بدن ما می‌تواند تاثیرات مخربی بر روی سلامت ما داشته باشد. اختلال در ساعت بیولوژیکی می‌تواند اضطراب و افسردگی را افزایش دهد و سبب ایجاد تغییراتی در سطح گلوکز بدن شده و در نهایت منجر به بیماری‌های قلبی و سرطان شود. به عقیده من “نور درمانی”(Light therapy) روش خوبی است زیرا توسط این روش به سادگی می‌توان ساعت بیولوژیکی بدن را تنظیم کرد.

محققان استنفورد بر این باورند پالس‌های نور می‌توانند بر روی “هسته سوپراکیاسماتیک” (SCN) تاثیر بگذارند. هسته سوپراکیاسماتیک یک ناحیه از مغز است که ساعت بیولوژیکی بدن را با استفاده از مولکول‌های مختلف سیگنالینگ مختلف هماهنگ می‌کند.

تحریک صحیح این ناحیه از مغز می‌تواند به تنظیم مجدد ساعت خواب بدن کمک کند.

به گفته “ونسا برست”(Vanessa Burs) مدیر اجرایی فناوری لوموس، این چشم‌بند می‌تواند به افرادی که از ناراحتی‌هایی از قبیل “پرواز زدگی”(jet lag) رنج می‌برند نیز کمک کند.

پرواز زدگی یا جت‌ لگ حالتی است که در آن تنظیم خواب فرد پس از پروازی طولانی و به علت اختلاف ساعت مبدا با مقصد پرواز به هم می‌ریزد.

چشم‌بند هوشمند لوموس در ماه اوت با قیمت 175 دلار عرضه خواهد شد. /ایسنا

مطالب مرتبط