کاهش آلودگی هوا با درخت مصنوعی هوشمند

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر اصفهان موفق به طراحی و ساخت درخت مصنوعی هوشمند با جذب بالای دی ‌اکسیدکربن به منظور تصفیه هوا و کاهش آلایندگی محیط شدند. محمدرضا حقیقت‌نما، مجری طرح اظهار کرد: این دستگاه تصفیه هوا همانند یک درخت مصنوعی قادر به پایش آلاینده‌های هوا در محیط‌های بسته همچون منازل، ادارات و بیمارستان‌ها است. وی خاطرنشان کرد: در مراحل بعد به دنبال طراحی، توسعه و استفاده از دستگاه‌های مشابه کاهنده آلودگی هوا در محیط‌های باز همانند اتوبان‌ها، جاده‌ها، خیابان‌ها، شهرک‌های هوشمند و… هستیم.

حقیقت نما در توضیح عملکرد این دستگاه تصریح کرد: در این طرح، آلاینده‌ها به صورت هوشمند شناسایی و با استفاده از فیلترهای مخصوص پایش می‌شوند. در فیلترینگ این دستگاه از چندین فیلتر مخصوص استفاده شده است، به صورتی که نیاز به تعویض فیلترها را بسیار کاهش داده و تنها با شستشوی آن‌ها، مشکل دوده گرفتن فیلترها حل می‌شود.

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته ساخت و تولید دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهراصفهان ادامه داد: این دستگاه به صورت اتوماتیک و بر اساس غلظت آلاینده موجود در هوا روشن شده، عملیات تصفیه هوا را انجام می‌دهد و سپس خاموش می‌شود.

وی مزیت عمده این دستگاه را جذب بالای آلاینده‌های هوا عنوان کرد و گفت: این دستگاه قادر است میزان دی اکسیدکربن را تا حدود 90 درصد، ذرات معلق را به میزان 99 درصد و سایر آلاینده‌ها را تا حدود 80 درصد کاهش دهد.

حقیقت‌نما دیگر ویژگی برجسته این دستگاه را هزینه مقرون به صرفه آن اعلام کرد و افزود: این دستگاه با هزینه 10 میلیون تومانی طراحی و ساخته شده و در مقایسه با برخی از نمونه‌های مشابه خارجی، قادر به کاهش میزان بیشتری از غلظت آلاینده‌ها است، علاوه بر اینکه قیمت پایین‌تری نسبت به مدل‎های خارجی دارد.

وی ادامه داد: دستگاه تصفیه هوای هوشمند در مرحله‌ تجاری‌سازی و تولید انبوه حداکثر تا نصف قیمت تمام شده پیش‌بینی می‌شود.

حقیقت نما با اشاره به قابلیت‌های به‌روز این دستگاه خاطرنشان کرد: دستگاه قادر است غلظت آلاینده‌ها را به صورت آنلاین بر روی تلفن همراه نمایش دهد و میزان AQI با سه رنگ سبز، زرد و قرمز، وضعیت آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: تمام فرآیند ساخت این دستگاه با استفاده از پنل خورشیدی انجام شده و باقیمانده برق ذخیره شده برای  روشنایی استفاده می‌شود.

 این طرح با همکاری اعضای هیأت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر اصفهان طراحی و ساخته شده است./ایسنا

انتهای پیام

مطالب مرتبط