کاهش اتلاف انرژی در خانه‌های قدیمی با عایق‌های نانویی

محققان یکی از شرکت‌ها با استفاده از فناوری‌نانو، عایق‌های حرارتی را به بازار عرضه کردند که علاوه بر کاربرد در صنایع امکان کاهش اتلاف انرژی در ساختمان‌های مسکونی قدیمی را فراهم کرده است.

به گزارش آردی نیوز به نقل از ایسنا، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانو جهت تولید انواع محصولات بر مبنای آیروژل‌های نانومتخلخل با بهترین کیفیت تاسیس شد و در این راستا موفق شد تمامی دانش فنی تولید شامل طراحی و ساخت تجهیزات، فرمولاسیون ویژه محصولات، راه‌اندازی خط تولید، توسعه محصولات جدید را توسط اعضای متخصص توسعه داده و بومی‌سازی کند.

آئروژل‌ها جامدات نانومتخلخل با تخلخل‌هایی در ابعاد ۲ تا ۵۰ نانومتر هستند و بیش از ۹۷ درصد تخلخل دارند که با هوا پر شده است. آئروژل‌ها که به صورت فوق‌آب‌گریز تولید می‌شوند، کاملا زیست‌سازگار بوده و آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کنند.

محققان این شرکت با استفاده از آئروژل‌ها، عایق حرارتی تولید کردند که ضخامت بسیار کمی دارد و می‌توان از آن برای عایق‌کاری لوله‌ها با دمای بالا استفاده کرد، به گونه‌ای که ایزولاسیون با استفاده از عایق‌های ساخته شده با این آئروژل‌ها می‌تواند اختلاف حرارتی بالایی میان داخل لوله و خارج آن ایجاد کند. این عایق‌ها قابلیت استفاده از دمای منفی ۲۰۰ درجه سلسیوس تا مثبت ۶۵۰ درجه سلسیوس را به صورت پیوسته دارند.

این عایق‌ها کاملاً به صورت آب‌گریز هستند به این معنا که رطوبت و آب به هیچ عنوان تاثیری بر روی کارآیی آن ندارند؛ این در حالی است که عایق پشم شیشه و یا پشم سنگ این ویژگی را ندارند و در اثر برخورد رطوبت باعث خوردگی سطح زیر عایق می‌شوند.

این عایق‌ها همچنین استحکام بسیار بالایی دارند، به طوری که با عبور از روی آن، هیچ‌گونه فشردگی در آن ایجاد نمی‌شود. علاوه بر این، به دلیل ساختار نانومتری، این عایق‌ها از طول عمر بالایی نیز برخوردارند. این عایق‌ها کاملاً ضدحریق هستند و تا دمای ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سیلسیوس را تا مدت زمان چندین دقیقه تحمل می‌کنند، به طوری که به سطح زیر عایق نیز آسیبی وارد نخواهد شد.

آیروژل‌ها کاملا نسوز بوده و در تماس با شعله مستقیم، دود یا مواد سمی تولید نمی‌کنند؛ از این رو از آن برای تولید “بلنکت‌های آیروژل” به عنوان عایق استفاده می‌شود، چون تا دمای حدود ۱۳۰۰ درجه سلسیوس نسوز بوده و بعد از چند ساعت تحمل، با رسیدن به این دما ذوب می‌شوند.

عایق‌های نانوساختار این شرکت نسل جدیدی از عایق‌های حرارتی است که با کمک نانوتکنولوژی وارد عرصه رقابت با عایق‌های حرارتی رایج شده‌اند. عایق‌های نانوساختار از مواد جامد با تخلخل بسیار زیاد تشکیل شده‌اند و وجود ساختار نانویی سبب شده تا این نوع مواد خصوصیات بسیار متنوعی را به صورت یک جا داشته باشند و هم اکنون از سوی بسیاری از صنایع مورد توجه و استقبال قرار گیرد، به گونه‌ای که بسیاری از صنایع بزرگ در حال استفاده از آن در حجم انبوه هستند که از جمله مهمترین بخش‌هایی که عایق‌های نانوساختار استفاده کردند، بخش ساختمان و صنایع نفت و گاز است. به خصوص اینکه عایق نانوساختار قابلیت استفاده در خانه‌های قدیمی و از پیش ساخته شده را دارد.

استفاده از عایق نانوساختار در ضخامت ۴ تا ۶ میلیمتری سبب کاهش اتلاف حرارت از ۴۴ تا ۵۵ درصد در ساختمان می‌شود.

مطالب مرتبط