کاوشگر چینی تیان ون-۱ با قرار گرفتن در مدار مریخ اولین تصویر از سیاره سرخ را مخابره کرد

خبرگزاری شینهوا گزارش داد که این کاوشگر صبح روز شنبه روی سیاره سرخ فرود آمده است.

کاوشگر تیان ون-۱ شامل یک مدارگرد و یک کاوشگر است که از سایت راه اندازی فضاپیمای ونچانگ در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰ (۲ مرداد ۱۳۹۹) پرتاب شد و پس از ۷ ماه پیمودن مسافت در فضا در ماه فوریه (اسفند سال گذشته) با قرار گرفتن در مدار مریخ اولین تصویر از سیاره سرخ را مخابره کرد.

چین در تلاش برای رسیدن به فعالیت‌های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تایید جایگاهش به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، میلیاردها دلار در ماموریت بین کهکشانی به سیاره مریخ سرمایه گذاری کرده است.

ماموریت چین به مریخ از جمله شامل چند پروژه جدید فضایی است که این کشور دنبال می‌کند و شامل قرار دادن فضانوردان چینی در کره ماه و برخورداری از یک ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۲ است.

چین پیش از این هم در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب کاوشگر به مقصد مریخ تلاش کرده بود، اما این ماموریت شکست خورد و فضاپیمای چینی پس از پرتاب از پایگاه قزاقستان، در جو زمین سوخت.

این بار چین نه تنها بطور مستقل برای اجرای این ماموریت وارد عمل شده، بلکه همزمان مجموعه‌ای از یک مدارگرد و یک مریخ نورد را به مریخ فرستاده است تا سرعت انجام ماموریت‌هایش را افزایش دهد.

سرعت پیشرفت برنامه‌های فضایی چین در دو دهه اخیر قابل توجه بوده است. در سال ۲۰۰۳ میلادی یانگ لیوی به عنوان نخستین فضانورد چینی رهسپار مدار زمین شد و سال گذشته نیز فضاپیمای «چانگ ای-۴» توانست با «موفقیت کامل» روی نیمه پنهان ماه بنشیند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط