کشف راهکاری برای جذب گازهای گلخانه‌ای

کشف راهکاری برای جذب گازهای گلخانه‌ای توسط پژوهشگر ایرانی

محقق ایرانی موفق شد راهکاری برای جذب دی‌اکسید کربن از گازهای گلخانه‌ای با کارایی بالا ابداع کند.

به گزارش آردی نیوز به نقل از مهر، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای یکی از چالش‌های بسیار مهم پیش‌روی انسان است. در این طرح مواد هیبریدی نشانده شده برای جذب دی‌اکسید کربن از گازهای گلخانه‌ای با کارایی بسیار خوبی کشف و ثبت شده‌اند.

طرح «مواد ترکیبی برای جذب دی‌اکسید کربن» توسط عبدالحمید سیاری از کشور کانادا انجام گرفته است که این طرح در سی امین جشنواره بین المللی خوارزمی موفق به کسب رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی شد.

در این تحقیق بررسی‌های متعددی روی شرایط تهیه و کاربرد مواد مورد نظر صورت گرفته است.

اهمیت قطر، طول و حجم حفرات، بهینه‌سازی شرایط گرافت کردن امین، ظرفیت و سرعت جذب و گزینش‌پذیری به سمت دی‌اکسیدکربن، بررسی چرخه جذب، اثر رطوبت، تخریب اکسایشی، غیرفعال‌سازی توسط دی‌اکسید کربن و حذف گزینشی دی‌اکسید گوگرد در حضور دی‌اکسید کربن در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین در این مطالعات اثرات سودمند رطوبت در جذب بیشتر دی‌اکسید کربن به خاطر مسیر مناسب‌تر واکنش و افزایش پایداری مواد به وسیله ممانعت از تشکیل اتصال برگشت‌ناپذیر دی‌اکسید کربن ـ امین بررسی شده است.

به دلیل نیاز به انرژی پایین و گزینش‌پذیری بالاتر، فرآیند جذب یکی از فناوری‌های جدید در حذف دی‌اکسید کربن با تأثیر مستقیم بر کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

دکتر عبدالحمید سیاری استاد شیمی و مهندسی شیمی در دانشگاه اتاوا کانادا است. وی پژوهشگر مؤسسه شیمی کانادا و دارای کرسی پژوهشی با عنوان «مواد نانو ساختار» و مدیر مؤسس مرکز تحقیقات و نوآوری کاتالیست است. وی بیش از ۲۵۰ مقاله علمی در نشریه‌های معتبر نمایه شده منتشر کرده است و ۹ اختراع را به ثبت رسانده است.

مطالب مرتبط