کمک به بحران کم‌آبی با تولید آب شرب از رطوبت هوا

محققان یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید آب شرب از رطوبت هوا شدند.

حمیدرضا عزیزیان، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان، اظهار کرد: دستگاه “تولید آب شرب از رطوبت هوا” محصول جدید این شرکت است که با استفاده از تکنولوژی سیستم تبرید و با روش جذبی و غیرجذبی قادر به تولید آب شرب در هر دما و شرایط جوی و با حداقل مصرف انرژی است.

عزیزیان با بیان اینکه این دستگاه برقی است و با حداقل مصرف برق و انرژی کم، می‌تواند آب را از رطوبت هوا تولید کند، خاطرنشان کرد: نسبت مصرف انرژی دستگاه برای تبدیل هوا به آب بسیار پایین است.

وی با اشاره به عملکرد این دستگاه، گفت: اساس کار دستگاه مبتنی بر دریافت هوای اطراف و تبدیل رطوبت به آب است که پس از فیلتراسیون در دستگاه، آب شرب و بخشی آب کشاورزی تولید می‌کند.

عزیزیان با بیان اینکه این دستگاه از رطوبت هوا برای تولید آب استفاده می‌کند، تصریح کرد: بیشترین میزان آب موجود در دنیا در اتمسفر است و در هر آب و هوایی حتی بیابان‌های خشک نیز رطوبت وجود دارد، بنابراین این دستگاه در هر شرایط جوی قابل استفاده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، افزود: مناطق مرطوب جنوبی کشور بهترین مناطقی به شمار می‌روند که می‌توانند از این دستگاه برای تولید آب استفاده کنند، زیرا رطوبت و دمای هوا در این مناطق بالا است.

عزیزیان درخصوص مزایای این دستگاه، گفت: بزرگترین نقطه قوت دستگاه این است که دوستدار محیط زیست است و هیچگونه آلودگی یا مواد زائدی از جمله سدیم و ید تولید نمی‌کند. علاوه بر آن، این دستگاه به آب ورودی نیاز ندارد و می‌توان بدون خط لوله با کمک این دستگاه آب شرب تولید کرد.

وی با بیان اینکه این دستگاه برای نخستین بار در کشور تولید شده است، گفت: نمونه مشابه این دستگاه در دنیا وجود دارد، اما این دستگاه با حداقل انرژی می‌تواند حداکثر آب را تولید کند. علاوه بر این قیمت دستگاه تا یک پنجم نسبت به نمونه خارجی کمتر است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: دستگاه تولید آب از رطوبت هوا در مقیاس‌های مختلف ۵۰، ۱۵۰، ۲۵۰ تا ۱۰ هزار لیتری تولید آب در شبانه دارد.

وی ادامه داد: این دستگاه می‌تواند در هر مکانی قرار بگیرد و با دریافت ۹۰۰ مترمکعب هوا، آب شرب تولید کند.

عزیزیان خاطرنشان کرد: اغلب سازمان‌ها و مناطق محروم می‌توانند از این دستگاه بهره ببرند، اما در نهایت حتی ساختمان‌های مسکونی و روستاهایی که دسترسی به آنها سخت است، نیز می‌توانند مخاطبان این دستگاه باشند.

به گزارش آردی نیوز و به نقل از ایسنا، دستگاه “تولید آب از رطوبت هوا” محصول شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان از جمله طرح‌های رونمایی شده در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار است.

مطالب مرتبط