کنترل تجهیزات الکترونیکی با برچسب لمسی

کنترل تجهیزات الکترونیکی با برچسب لمسی

محققان دانشگاه سارلند آلمان، فناوری جدیدی موسوم به Multi-Touch Skin ابداع کردند که بدن را به یک دستگاه کنترل برای تجهیزات الکترونیکی ازجمله پخش کننده موسیقی تبدیل می کند.

به گزارش آردی نیوز از پایگاه خبری ساینس دیلی، این ابزار جدید در واقع یک صفحه از جنس پلی اتیلن ترفتالات است که با استفاده از چاپگرهای جوهرافشان، طرح خاصی روی آن چاپ می شود و روی هر بخش دلخواه از پوست بدن می چسبد.
این برچسب دربرگیرنده دولایه الکترود است که در ستون ها و ردیف هایی مرتب شده و یک شبکه را ایجاد کرده اند؛ هر بخش از این صفحه به یک میکروتراشه کنترل کننده لمسی متصل است و هر تراشه نیز به یک میکرورایانه متصل شده است.
این تراشه ها ظرفیت الکتریکی هر نقطه از شبکه را اندازه گیری می کنند؛ با لمس برچسب توسط کاربر، بار الکتریکی محل لمس تخلیه شده و تراشه، تغییر ظرفیت الکتریکی و محل لمس را تشخیص می دهد. این فناوری قابلیت تشخیص همزمان لمس چندین نقطه را دارد.
سیگنال های حاصل، به صورت بی سیم برای تجهیزات الکترونیکی ارسال می شود و امکان کنترل عملکرد آنها را از طریق لمس برچسب فراهم می کنند.
محققان تاکنون چهار نمونه از این برچسب را ساخته اند؛ یکی از این برچسب ها که روی مچ دست نصب می شود، شدت نور و رنگ یک لامپ LED را تنظیم می کند. برچسب دوم که پشت گوش کاربر قرار می گیرد، قابلیت تنظیم صدا، انتخاب و پخش موسیقی موردنظر را در یک پخش کننده موسیقی در اختیار می گذارد.
همچنین برچسب دیگری که روی بازو نصب می شود نیز امکان ارسال پیغام متنی با گوشی هوشمند را فراهم می کند و برچسبی که در کف دست قرار می گیرد، امکان دریافت و قطع تماس های تلفن همراه را فراهم می کند.

مطالب مرتبط