کووید۱۹می‌تواند تا شش ماه بعد از ابتلا موجب مرگ شود

بنا بر مطالعات گسترده‌ای که نتایج آن در مجله «نیچر» منتشر شده است، بیمارانی که از عوارض درازمدت کووید۱۹ رنج می‌برند، از نظر سلامتی تا شش ماه پس از ابتلا به بیماری با تهدیدهای سلامتی زیادی – از جمله احتمال مرگ – مواجه هستند.

به گزارش سایت خبرهای پزشکی «وب ام‌دی»، مطالعه دومی که نتایج آن روز جمعه توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا منتشر شد، همچنین علایم طولانی‌مدت کووید۱۹ را در بین بیمارانی که در ابتدا علایم خفیف بیماری را داشتند، کشف کرده است.

در مطالعه اول که در مجله نیچر منتشر شده است، پژوهشگران بیش از ۸۷ هزار بیمار کووید۱۹ و یک گروه کنترل‌شده تصادفی تشکیل یافته از پنج میلیون بیمار در پایگاه داده‌های دولتی را مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند که بیماران کووید۱۹ تا شش ماه پس از بیماری ۵۹ درصد بیشتر از افرادی که مبتلا نشده‌‌اند، در خطر مرگ هستند.

پژوهشگران می‌گویند، موارد مرگ در میان بیمارانی که از علایم خفیف و درازمدت کووید رنج می بردند طی شش ماه بعد از ابتلا به ویروس کرونا به میزان ۰.۸ درصد افزایش داشته است. این میزان در مورد بیماران مبتلا به کووید که در بیمارستان بستری شده بودند و بین یک تا شش ماه بعد از ابتلا درگذشتند، ۲.۹ درصد افزایش داشته است.

مطالب مرتبط