گاليله تلسكوپ خود را به نمايندگان مجلس ونيز ارائه كرد/25 آگوست 1609

دانشمندان برای کشف رموز و قوانین پنهان جهان از هر وسیله و ابزاری استفاده کرده اند، یکی از نوابغ جهان دانشمند و مخترع ایتالیایی گالیله است، وی در زمینه ی فیزیک، نجوم، ریاضی و فلسفه صاحب نظر بود. او با تلسکوپی که خود ساخته بود به رصد آسمان پرداخت و توانست به اطلاعات جدیدی در علم نجوم دست یابد.

گالیلئو گالیله در سال ۱۶۴۲ میلادی در سن ۷۷ سالگی درگذشت اما هنوز یاد و خاطره اش در افکار جهانیان زنده است، تلسکوپی که گالیله آن را با دستان خود ساخت و توانست بسیاری از نظریه های ستاره شناسی را زیر سوال ببرد، هم اکنون باقی است.

گالیله این تلسکوپ را با استفاده از یک لوله ی فلزی و دو عدسی ساخت. گالیله با نام پدر علم مدرن هم شناخته می شود. او با افراد زیادی از جمله کشیش های کلیسا و روئسای چندین دانشگاه جنگید تا بتواند نظریه هایش را به گوش جهانیان برساند. حتی او در این راه به عنوان فردی بی دین و مرتد شناخته شد، بنابراین تلسکوپ او نقش زیادی در تغییر افکار مردمان دنیا داشت.

اگر بخواهیم از نظر ظاهری این تلسکوپ خاص را بررسی کنیم باید بگوییم بدنه ی این تلسکوپ فلزی و پوشانده شده با چرم قهوه ای و قرمز رنگ است. این وسیله شبیه لوله ای نازک می باشد که با ظرافت تمام با طلا زینت داده شده است. گالیله در ساخت این تلسکوپ از ۱۷ قطعه ی مختلف استفاده نمود.

این دانشمند در دوران زندگی پر بارش دستگاه و وسیله های بسیاری ابداع کرد اما تلسکوپی که او ساخت از اهمیت بیشتری نزد جهانیان برخوردار شد، حتی برخی به اشتباه گمان می کنند که گالیله تلسکوپ را اختراع کرده است در صورتی که مردمان پیش از او نیز از تلسکوپ استفاده می کردند.

ساحل ساخت: گالیله در سال ۱۶۰۹ میلادی ( برخی منابع ۱۶۱۰ )  تلسکوپ مشهورش را ساخت.

محل نگهداری: از روی تلسکوپ گالیله ماکت های بی شماری ساخته اند اما نسخه ی اصلی آن در رصد خانه ی گریفیت ( griffith ) در لس آنجلس نگهداری می شود که البته تنها ماکت این تلسکوپ در معرض دید عموم قرار دارد.

تلسکوپ گالیله
تلسکوپ گالیله
تلسکوپ گالیله
مطالب مرتبط