گوگل هوش مصنوعی را به جستجوی ترانه می‌آورد

شرکت گوگل می‌خواهد هوش مصنوعی تشخیص موسیقی خود را که اکنون توسعه یافته و عملکرد بهتری دارد، به قسمت جستجوی صدا اضافه کند تا کاربران به راحتی موسیقی‌های مورد نظر خود را بیابند.

به گزارش آدی نیوز و به نقل از انگجت، هنگامیکه ویژگی جدید تشخیص ترانه گوگل موسوم به “Now Playing” در اواخر سال 2017 به نمایش گذاشته شد، عملکرد خوبی داشت، اما محدودیت‌هایی هم داشت.

به عنوان مثال، هنگامیکه در گوشی هوشمند Pixel 2 عرضه شد، پایگاه داده وابسته به دستگاه آن، تنها می‌توانست تعداد کمی از آهنگ‌های مرتبط را تشخیص دهد.

در حال حاضر این فناوری در فضای ابری توسعه داده شده است و می‌توان با استفاده از ویژگی “جستجوی صدا”(Sound Search)، ترانه مورد نظر را از یک صدای مبهم استخراج کرد.

این سیستم همچنان از یک شبکه عصبی برای ایجاد و شناسایی رد پای (نشانه) منحصر به فردی از هر ترانه و ترکیبی از الگوریتم‌ها برای محدود کردن فهرست کاندیداها و مطالعه نتایج آنها برای معرفی ترانه مورد نظر استفاده می‌کند.

اکنون مقیاس و کیفیت تطبیق این سیستم بسیار قوی‌تر شده است.

همانطور که همه چیز به جای گوشی در سرورها اتفاق می‌افتد، گوگل نیز این سیستم را از گوشی به سرورها منتقل کرده است که با استفاده از یک شبکه عصبی چهار برابر بزرگ‌تر، تقریبا میان 1000 آهنگ مشابه به جستجو می‌پردازد.

همچنین تعداد ابعاد (یعنی جزئیات در ردپاها) را افزایش داده تا حجم کار را کاهش دهد و تراکم این ردپاها را برای افزایش احتمال یافتن ترانه، دو برابر کرده است.

نتیجه این است که سیستم تشخیص آهنگ حالا می‌تواند طیف گسترده‌ای از آهنگ‌ها را جستجو کند و به طور قابل توجهی زودتر ترانه مورد نظر را پیدا کند.

گوگل اعلام کرد که این سیستم هنوز کار دارد و اسلوب‌های آن در فضای شلوغ یا آرام به درستی کار نمی‌کنند و هنوز به سرعتی که توانایی آن را دارد، نرسیده است.

اگر شما یک کاربر معمولی هستید، ممکن است سامانه موسیقی یاب “شازم”(Shazam) را رها نکنید. با این حال، اگر شما نیاز به شناسایی یک آهنگ جذاب دارید و ترجیح می‌دهید سیستم گوگل را داشته باشید، این سیستم می‌تواند گزینه مناسبی باشد. /ایسنا

مطالب مرتبط