قیمت بیت‌کوین همچنان با دقتی شگفت‌انگیز از پیشبینی‌ها تبعیت می‌کند

سقوط اخیر قیمت بیت‌کوین که پس از رسیدن به بالاترین حد خود یک چهارم ارزشش را از دست داد، در صورت تکرار الگو‌های بازار از سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷، می‌تواند «دو برابر افت» بیشتر داشته باشد.

این دیدگاه تعدادی از تحلیلگران برجسته ارزهای دیجیتال است که به مدل «انباشت-به-جریان» (stock-to-flow) بیت‌کوین در موارد کمبود اضطراری پایبند هستند.

این مدل بر اساس رابطه بین ذخیره موجود بیت‌کوین و نرخ تولید سالانه بیت‌کوین‌های جدید از طریق استخراج ارز دیجیتال پدید آمده است. تقریباً هر چهار سال یک بار، به اصطلاح یک «نصف شدن» صورت می‌گیرد که نرخ پاداش استخراج این رمزارز را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. قیمت بیت‌کوین بار نخست در سال ۲۰۱۲ نصف شد و پس از آن از حدود ۱۱ دلار به ۱۱۰۰ دلار رسید و بعد دوباره سقوط کرد. بار دوم در سال ۲۰۱۶ نصف شد و قیمتش از پانصد دلار به ۲۰ هزار دلار افزایش یافت و بعد مجددا سقوط کرد.

پاداش استخراج آخرین بار در ماه مه ۲۰۲۰، یعنی درست همزمان با آخرین افزایش قیمت، نصف شد. از آن زمان، از زیر ۱۰ هزار دلار به بالاترین قیمت خود، یعنی ۶۴ هزار و ۸۶۳ دلار رسیده است. سپس مدت کوتاهی به زیر ۴۸ هزار دلار سقوط کرد، اما بعد مجددا کمی بالا رفت و در حال حاضر به قیمت ۵۵ هزار دلار معامله می‌شود.

به نظر می‌رسد که سقوط اخیر از لحاظ مقیاس و زمان‌بندی شبیه افت قیمت پس از نصف شدن پاداش استخراج در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ است.

یکی از طرفداران پر‌و‌پا‌قرص مدل انباشت-به-جریان، تحلیلگر نظرسنجی «پلن‌بی» (PlanB) مستقر در هلند است که بر اساس آخرین برآورد‌های او، قیمت بیت‌کوین به زودی صعود چشمگیری خواهد داشت.

نمودار ارزش بیت‌کوین در طول زمان در مقیاس لگاریتمی (با افزایش ارزش روی اعشار ۱۰) نشان می‌دهد که این رمزارز از ابتدای ایجاد در سال ۲۰۰۹ عمدتا تصاعد خطی داشته است.

مدیرعامل پلن‌بی در اولین گزارش خود از مدل برداشت-به-جریان، در مارس ۲۰۱۹ خاطرنشان کرد که بی‌نظمی‌ها می‌توانند به نیروهای خارجی مختلف ربط داشته باشد، نکته‌ای که از سقوط بازار بر اثر همه‌گیری در اوایل سال ۲۰۲۰ مشخص است، اما در نهایت، ذخیره ثابت بیت‌کوین عامل اصلی تغییرات قیمتی در دراز مدت است.

او نوشت: «سایر عوامل، مانند مقررات، هک‌ها، و دیگر رویدادها نیز بر قیمت تأثیر می‌گذارند. برای همین است که ۱۰۰ درصد نیست (و کلیه نقاط روی یک خط نیستند). با این حال، به نظر می‌رسد که عامل اصلی کمبود است.»

دکتر سیف‌الدین آموس، اقتصاددان و نویسنده کتاب «استاندارد بیت‌کوین»، متوجه شباهت‌هایی بین سقوط قیمت اخیر و نصف شدن‌های پیشین پاداش استخراج شده است.

او در پاسخ به آخرین سقوط قیمت در توییتر نوشت: «بیش از دو سال پس از انتشار این مدل، قیمت بیت‌کوین همچنان با دقتی شگفت‌انگیز از پیشبینی‌های این مدل تبعیت می‌کند.»

تحلیلگری دیگر گفت: «این موضوع دارد ترسناک می‌شود.»

پس از سقوط قیمت بیت‌کوین در ماه مارس ۲۰۲۰ که مدت کوتاهی به زیر ۵ هزار دلار رسید، پلن‌بی به این مدل و پیشبینی آن که بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ به ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد، پایبند ماند.

یک ماه پس از سقوط قیمت در سال ۲۰۲۰، پلن‌بی حتی فراتر هم رفت و نسخه اصلاح شده مدل برداشت-به-جریانی که مسیر بیت کوین را به قیمت ۲۸۸ هزار دلار رساند، منتشر کرد.

مدت کوتاهی بعد، در گزارش صرافی ارزهای دیجیتال «لونو» به مدل برداشت-به-جریان اشاره شد و آمد: «براساس سوابق تاریخی بیت‌کوین، شاید برای جمع‌آوری بیت‌کوین میزان مناسبی باشد.»

در آن زمان، هر بیت‌کوین تنها ۷ هزار دلار ارزش داشت.

کنستانتین آنیسیموف، مدیر اجرایی صرافی رمزارز «CEX.IO» مستقر در لندن، برای تمجید از دقت این مدل و توانایی آشکار آن در پیشبینی قیمت‌ها در آینده، به برآوردی دیگر در صنعت ارزهای دیجیتال اشاره کرد.

او به ایندیپندنت گفت: «مدل برداشت-به-جریان به دلیل افزایش موجودی شوک‌آوری که با هر نصف شدن صورت می‌گیرد، در پیشبینی قیمت‌های آینده بیت‌کوین بی‌نهایت دقیق بوده است.»

«بر اساس این شاخص اساسی، کمبود بیت‌کوین با ارزش شبکه ارتباط زیادی دارد. کاهش نرخ تولید این رمزارز در ماه اوت گذشته به ۳۲۸ هزار و ۵۰۰ توکن جدید در سال، تأثیر جدی بر قیمت‌ها داشته است.»

«مقیاس خطی بیت کوین بر اساس دوره – مقیاس هر دوره ۲۰ برابر مقیاس قبلی است

پیش‌بینی می‌شود که آخرین نصف شدن پاداش استخراج در سال ۲۰۴۰ صورت خواهد گرفت، که تا آن موقع تمام ۲۱ میلیون بیت‌کوین استخراج شده‌اند.

از لحاظ سقف کلی در بازار، قیمت بیت‌کوین تا آن زمان از صفر تا ۱۰۰ تریلیارد دلار  تخمین زده شده است. این امر ارزش آن را با بازار جهانی املاک و مستغلات برابر می‌کند.

قیمت بیت‌کوین در نهایت تا هر جا هم که برسد، یک الگو تاکنون در هر دوره نصف شدن تکرار شده است: هر افزایش رکوردشکن، با سقوطی رکوردشکن همراه بوده است.

مطالب مرتبط