یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری عفونی کووید ۱۹ ، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک است

یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری عفونی کووید ۱۹ که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک است.

به گزارش سی‌ان‌ان؛ با گذشت بیش از یک سال از همه‌گیری کووید ۱۹، یک مطالعه نشان داده است که برخی از زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت هستند. این زنان، اغلب جوان و دارای یک بیماری زمینه‌ای هستند که هیچ‌وقت در میان عوامل خطر کووید ۱۹ به آن اشاره نشده است: سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCO-Syndrom.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک که از هر ۱۰ زن، یک زن را در سنین باروری درگیر خود می‌کند، عدم تعادل هورمون‌های تولیدمثل است که می‌تواند منجر به نامنظم شدن دوره‌های قاعدگی، سطح آندروژن بالا و کیست تخمدان شود. اما این سندروم با مشکلات بهداشتی دیگری نیز همراه است.

بیش از نیمی از افراد مبتلا به PCOS قبل از چهلمین سال تولد، به دیابت مبتلا می‌شوند و تا ۸۰ درصد آنها دارای اضافه وزن هستند. آنها بیشتر در معرض خطر مقاومت به انسولین، بیماری‌های قلبی و سرطان آندومتر هستند؛ سرطانی که از رحم شروع می‌شود. بسیاری از آنها فشار خون بالا و سطح پایین ویتامین D دارند. این عوارض PCOS همچنین با خطر بالاتری برای ابتلا به نوع شدید کووید ۱۹ همراه است. پزشکان نمی‌دانند چه عواملی باعث PCOS می‌شود، اما عوامل ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض سموم محیطی و انسولین اضافی در بدن می‌تواند در این امر نقش داشته باشد.

محققان بریتانیایی و ایرلندی، پرونده ۲۱ هزار زن مبتلا و ۷۸ هزار زن بدون PCOS را در نیمه اول سال ۲۰۲۰ بررسی کردند. آنها دریافتند که زنان مبتلا به این سندروم، ۵۱ درصد بیشتر از دیگر زنان، در معرض کووید ۱۹ هستند.

به گفته محققان، افراد مبتلا به PCOS اغلب سطح بالاتری از حساسیت نسبت به آندروژن‌ها، هورمون‌های جنسی مردانه دارند. آندروژن‌ها به عنوان دروازه‌ای برای ورود کووید ۱۹ به بدن عمل می‌کنند. به علاوه، PCOS منجر به ایجاد التهاب در بدن می‌شود و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد، اما قرص‌های جلوگیری از بارداری و تغییر سبک زندگی می‌توانند به مدیریت آن کمک کنند.

مطالب مرتبط