سازمان ملل: هدر رفتن سالانه «یک میلیارد تن» مواد غذایی در جهان

سازمان ملل در گزارش جدیدی که روز پنجشنبه ۱۴ اسفند منتشر شد تخمین زد که حدود ۱۷ درصد از تولیدات مواد غذایی در سراسر جهان، معادل یک میلیارد تن در سال، به هدر می‌رود.

این حجم از مواد غذایی که به هدر می‌رود در مقایسه با برآوردهای قبلی بیشتر است ولی مقایسه آن با ارقام قبلی به دلیل روش متفاوتی که در پژوهش جدید به کار برده شده دشوار است.

برایان روئه که در دانشگاه ایالتی اوهایو در زمینه هدر رفتن مواد غذایی تحقیق می‌کند و در پژوهش اخیر سازمان ملل دخیل بوده است، گفت: «بهبود روش‌های محاسبه در نحوه مصرف مواد غذایی به مدیریت بهتر این موضوع کمک خواهد کرد».

گزارش سازمان ملل تخمین می‌زند که حدود ۶۱ درصد از هدر رفتن مواد غذایی در خانه‌ها، حدود ۲۶ درصد در رستوران‌ها و حدود ۱۳ درصد در فروشگاه‌ها روی می‌دهد. يکی از اهداف اين گزارش يافتن روش‌های جديد برای جلوگيری از هدر رفتن مواد غذايی در منازل و در محل تولید و قبل از عرضه آن به مشتریان است.

نظیم‌کنندگان این گزارش با ارائه جزئیات دقیق‌تری از عوامل موثر در هدر رفتن مواد غذایی که کنترل و برآورد آن بسیار دشوار است امیدوارند دولت‌های جهان را به ایجاد یک سیستم بهتر برای مقابله با این مشکل تشویق کنند.

کلمنتاین اوکانر، از مسئولان طرح محیط زیست سازمان ملل و از تنظیم‌کنندگان این گزارش، گفت: «بسیاری از کشورهای جهان هنوز حجم مواد غذایی را که به هدر می‌رود برآورد نکرده‌اند و در نتیجه ابعاد این مشکل را درک نمی‌کنند».

هدر رفتن مواد غذایی به دلیل هزینه‌های زیست محیطی تولید، از جمله وسعت اراضی مورد نیاز برای کشاورزی و دامپروری، مصرف آب و تولید گازهای گلخانه‌ای در روند تولید، یک نگرانی جدی است.

کارشناسان می‌گویند بهبود روش‌های کنترل هرز رفتن مواد غذایی، از جمله بازیافت مواد به هدر رفته برای خوراک دام در مقابله با این مشکل نقش کلیدی دارد.

گزارش سازمان ملل می‌افزاید که هدر رفتن مواد غذایی فقط مخصوص کشورهای ثروتمند مثل آمریکا و یا اروپای غربی نیست.

به عنوان مثال در کشورهای فقیر به دلیل عدم برخورداری خانواده‌ها از یخچال‌های مناسب بخشی از مواد غذایی به هدر می‌رود. در کشورهای ثروتمند به دلیل عادت مردم به صرف غذا در بیرون مشکل هدر رفتن مواد غذایی از خانه‌ها به رستوران‌ها منتقل می‌شود.

به همین دلیل کارشناسان معتقدند که متناسب با شرایط مشخص هر جامعه باید روش‌های مناسب برای جلوگیری از هرز رفتن مواد غذایی را پیدا و اجرا کرد.

کریس بارت، کارشناس کشاورزی دردانشگاه کورنل نیویورک، می‌گوید: «یکی از دلایل هدر رفتن مواد غذایی حساسیت بیش از حد و یا ناآگاهی مردم در مورد تاریخ مصرف محصولات است».

نهادهای نظارت بر کیفیت مواد غذایی در آمریکا با هدف حل این مشکل از شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی خواسته‌اند تاریخ مصرف یا توصیه مربوط به زمان بهینه مصرف مواد غذایی را با دقت بیشتری روی بسته‌بندی چاپ کنند.

وزارت کشاورزی آمریکا تخمین می‌زند که هر خانواده چهار نفره در این کشور سالانه حدود هزار و پانصد دلار مواد غذایی را هدر می‌دهد.

ریچارد سوانل، یکی از تنظیم‌کنندگان گزارش جدید سازمان ملل می‌گوید حتی در کشورهای ثروتمند تا چند نسل پيش مردم ارزش بیشتری برای مواد غذایی قائل بودند چون وفور فعلی وجود نداشت و اکثر خانواده‌ها با حساب و کتاب خرید و مصرف می‌کردند.

او افزود: «مواد غذایی بسیار مهم است و نباید آن را به هدر داد. انتشار چنین گزارش‌هایی می‌تواند آگاهی عمومی را افزایش دهد و به مرور شیوه برخورد مردم را به دورانی بازگرداند که هدر دادن موادغذایی اصراف و حتی گناه تلقی می‌شد».

مطالب مرتبط