نتایج عجیبی در یک آزمایش بزرگ که می‌تواند اساس علم فیزیک را زیر و رو کند

محققان می‌گویند نتایج عجیبی که در یک آزمایش بزرگ به دست آمده است، می‌تواند اساس علم فیزیک را زیر و رو کند.

این یافته‌ها می‌توانند حاکی از آن باشند که یک نیروی بنیادی در طبیعت وجود دارد و مدل استاندارد فیزیک، ناقص است.

پژوهشگران می‌گویند بررسی‌های جدید که در آزمایشگاه فيرمی در نزدیکی شیکاگو انجام شده است نشان می‌دهند که یک ذره زیراتمی یا نیروی جدید کشف نشده وجود دارد.

گراتسیانو ونانتسونی، یکی از مسئولان این آزمایش و فیزیکدان در موسسه ملی فیزیک هسته‌ای ایتالیا، می‌گوید: «امروز یک روز فوق‌العاده است. روزی که نه تنها ما بلکه همه جامعه جهانی فیزیک در انتظار آن بود.»

ین یافته‌ها هنوز به طور کامل قطعی نیستند: احتمال یک به ۴۰ هزار وجود دارد که این نتایج اتفاقی باشند؛ معادل سطح اطمینان ۴.۲ سیگما. پنج سیگما به عنوان سطح حداقلی شناخته می‌شود که دانشمندان می‌توانند آن را به عنوان یک کشف جدید در نظر بگیرند. با این وجود، دانشمندان یافته‌هایی را که در مجموعه مقالات مختلف در مجلات فیزیک ثبت شده‌، بررسی کرده‌اند و امیدوارند که این به زودی تحقیقاتی صورت پذیرد که این نتایج دلگرم‌کننده را تائید کند.

این یافته جدید بر آزمایشی استوار است که میون جی-۲ (Muon g-2)  نامیده می‌شود. آزمایشی که در آن، ذره‌ای بنیادی به نام میون را -که شبیه به الکترون‌ها است ولی در حدود ۲۰۰ بار از آن سنگینتر است- به یک حلقه بزرگ می‌فرستند و با میدان مغناطیسی برخورد می‌دهند. با انجام چنین کاری، میون‌ها حرکت می‌کنند. دانشمندان قادرند بر اساس مدل استاندارد (یعنی بر اساس درک کنونی ما از فیزیک)، میزان این حرکت را پیش‌بینی کنند. اما آن‌ها دریافته‌اند که میزان این حرکت با آنچه که انتظار داشتند همخوانی ندارد. در واقع، این ذره سریع‌تر از حد انتظار حرکت می‌کرد و این، نشان می‌دهد که پای چیز دیگری در میان است -که در درک کنونی ما از فیزیک به حساب نیامده و محاسبه نشده است- چیزی که دانشمندان را به این نتیجه رساند که مسئله بر سر یک نیرو یا ذره جدید است.

این تنها نتایج اخیر نیست که نشان می‌دهد مدل استاندارد ممکن است ناقص باشد. این پژوهش در پی یافته‌های مشابهی منتشر می‌شود که در برخورددهنده بزرگ هادرونی (LHC) به دست آمده بود. نتایجی که ناسازگاری‌هایی را در برهم کنش بین میون‌ها و الکترون‌ها نشان می‌داد.

مطالب مرتبط