چرا باید در برقراری تماس با بیگانگان فرازمینی محتاط باشیم

میچیو کاکو، نظریه‌پرداز نظریه ریسمان، می‌گوید ما باید در برقراری تماس با بیگانگان فرازمینی محتاط باشیم زیرا این خطر وجود دارد که حیات فرازمینی بر ما سلطه و غلبه پیدا کند.

کاکو این دیدگاه را در شرایطی طرح کرده است که تلسکوپ جیمز وب، تلسکوپ فضایی عظیم، توسعه پیدا کرده و می‌رود که جایگزین تلسکوپ هابل شود. تلسکوپی با صرف هزینه ۸.۸ میلیارد دلار با آینه‌ای به ابعاد حدود شش متر قادر خواهد بود به اعماق پهنه کیهان دست پیدا کند، طول موج‌های فروسرخ نامرئی را رصد کند و با در نظر گرفتن سرعت نور که درون کیهان سیر می‌کند، به وقایع سیزده میلیارد سال پیش کیهان نگاه کند و تعداد بسیار زیادی از کهکشان‌هایی را کشف کند که تا پیش از این برای دانشمندان ناشناخته باقی مانده‌اند.

ناسا در توضیح مقایسه قابلیت‌های هابل و جیمز وب می‌گوید که هابل می‌تواند دوران کودک نوپا بودن کهکشان‌ها را رصد کند در حالی که جیمز وب، دوران نوزادی کهکشان‌ها را بررسی می‌کند.

میچیو کاکو در مصاحبه اخیر خود با گاردین می‌گوید که ساخت تلسکوپ جیمزوب هزاران سیاره را برای رصد در اختیار دانشمندان می‌گذارد و به همین دلیل است که من فکر می‌کنم که شانس این که ما با یک تمدن فرازمینی بیگانه ارتباط برقرار کنیم بالاست.

کاکو می‌گوید: «برخی از همکاران من هستند که معتقدند ما باید با آنها ارتباط برقرار کنیم. من فکر می‌کنم این ایده فاجعه‌باری است. همه ما می‌دانیم صدها سال پیش زمانی که موکتزوما با کورتس در مکزیک ملاقات کرد چه بر سر او آمد. اینک من شخصا بر این باورم که بیگانگان فرازمینی در آن بیرون ممکن است رفتار دوستانه‌ای داشته باشند اما ما نمی‌توانیم سر این مساله ریسک و قمار کنیم. از این رو فکر می‌کنم ما با آنها ارتباط برقرار خواهیم کرد اما باید این کار را بسیار با احتیاط انجام دهیم». اشاره و کنایه او به ارنان کورتس، فاتح کشورگشای اسپانیایی در قرن شانزدهم میلادی، است که موکتِزوما شوکویوتسین، فرمانروای آزتک‌ها را کشت. موکتِزوما برای ماه‌ها میزبان کورتس و اسپانیایی‌ها بود اما در نهایت  تنش‌ها میان دو گروه سر حضور فزاینده ارتش اسپانیا بالا گرفت.

موکتِزوما در نهایت در خانه خود به گروگان گرفته و کشته شد. هرچند که جزییات قتل او با توجه به اختلاف در منابع تاریخی روشن نیست. فراتر از امکان وقوع جنگ، این داستان همچنین می‌تواند اعلام خطری درباره اهمیت برقراری ارتباط نیز باشد. زنگ خطری مبنی بر این که چه بسا دعوت به زمین به شکل دیگری برداشت شود و به اشتباه تعبیر شود.

کورتس ادعا کرده بود که موکتِزوما از فرمانروایی به سود پادشاه اسپانیا صرف نظر کرده است اما مورخان می‌گویند که منظور در واقع، خلاف این بوده است. یعنی موکتِزوما به صورت مودبانه بر ادعای مشروعیت و حق حکمرانی خود تاکید کرده بوده است. این امکان هم وجود دارد که کورتس به نوعی دروغ گفته باشد تا با توجیه جنگ برای سلطنت اسپانیا مقدمات جنگ را فراهم کند. بررسی خطر هجوم بیگانگان نشان می‌دهد که چنین مسائلی از نظر تاریخی با پاسخ‌های متفاوتی روبه‌رو شده است. دانشمندان دریافته‌اند که انسان‌ها به طور کل در قبال پیدا شدن حیات فرازمینی بیگانه نگاه مثبتی دارند. محققان با مطالعه روی واکنش افراد به خبرهای جدید در خصوص خطرات این مساله به چنین نتایجی رسیدند. حتی اگر خبرهای مربوط به پیدا شدن حیات فرازمینی به معنای آن باشد که این موجودات در حال آمدن به زمین هستند باز هم افراد نگاه مثبتی به این مساله دارند.

اگرچه بررسی‌های مخالف این نتیجه نشان می‌دادند که پیام ارسال شده از سوی بیگانگان فرازمینی ممکن است زندگی روی زمین را بر هم بزند و مختل کند. حتی اگر چنین پیامی از جانب بیگانگان فرازمینی مستلزم یک برخورد و مواجهه خشونت‌بار نباشد، ممکن است نظیر همان اتفاقی رخ دهد که کتاب مقدس مسیحیت، امپراتوری مقدس روم را به آهستگی از میان برد.

مطالب مرتبط