استفاده از لیزر روشی برای تکثیر سلول‌های بنیادی مو

تایج یک مطالعه نشان داد که استفاده از لیزر کم‌توان بر سلول‌های بنیادی فولیکول مو می‌تواند بقا و تکثیر این سلول‌ها را افزایش دهد.

امروزه برای درمان ریزش مو از لیزرهای کم‌توان استفاده می‌کنند تا تکثیر سلولی را افزایش دهند. لیزرهای کم‌توان، لیزرهایی هستند که اثر حرارتی بر روی بافت نمی‌گذارند و با تحریک نوری سلول، باعث واکنش‌های نوری در بافت می‌شوند.

با توجه به تاثیری که این نوع لیزر بر سلول‌ها دارد، استفاده از لیزرهای کم‌توان در سلول‌های بنیادی فولیکول نیز ممکن است، باعث افزایش بقا و تکثیر این سلول‌ها شود. به همین دلیل پژوهشگران جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، با انجام مطالعه‌ای اثر لیزر کم توان را بر سلول‌های بنیادی فولیکول مو بررسی کردند. سلول‌های بنیادی فولیکول مو در سلول‌درمانی و کاشت مو اهمیت زیادی دارند.

برای انجام این مطالعه فولیکول‌های مو از ناحیه پس‌سری یک نفر داوطلب برداشته شد و در آزمایشگاه سلول‌های بنیادی از فولیکول مو جدا سازی شدند. سپس سلول‌های بنیادی جدا شده و کشت داده‌شده، در معرض لیزر با طول موج ۶۸۵ نانومتر و انرژی‌های یک تا ۲۰ ژول بر سانتی‌متر مربع قرار گرفتند و میزان تکثیر و بقای آن‌ها اندازه‌گیری شد.

یافته‌های این مطالعه حاکی از این بود که بالاترین میزان بقا و افزایش تکثیر سلول‌های بنیادی فولیکول مو در زمان استفاده از لیزر کم‌توان با دوز پنج ژول بر سانتی‌متر مربع مشاهده می‌شود.

همچنین در محدوده انرژی پنج ژول بر سانتی‌متر مربع، افزایش چشم‌گیر تولید رادیکال‌های آزاد اکسیژن نیز مشاهده شد. رادیکال‌های آزاد اکسیژن می‌توانند سیگنال‌های سلولی مختلف را فعال کنند.

نتایج به دست‌آمده از این مطالعه می‌تواند گامی موثر در جهت بهبود روش‌های سلول‌درمانی محسوب شود. با آگاهی از مکانیسم سلولی و مولکولی تاثیر لیزر کم‌توان می‌توان به روش بهتر درمانی به ویژه در کاشت مو و رویش فولیکول مو دست‌یافت.

در انجام این پژوهش مینا سادات نادری، سید مهدی طبایی، محمدحسن سهیلی‌فر و مجید پرنور؛ پژوهشگران مرکز تحقیقات لیزر در پزشکی، پژوهشکده یارا جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه فروردین ماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «ارزیابی تاثیر تابش لیزر کم‌توان بر بقا و تولید رادیکال‌های آزاد اکسیژن در سلول‌های بنیادی فولیکول موی انسانی» در مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، منتشر شده است.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط