رشد سلول‌های انسانی در رویان میمون بحث‌های اخلاقی ایجاد کرده

این تحقیق که توسط تیمی از دانشمندان آمریکایی و چینی صورت گرفته، بحث‌های اخلاقی جدیدی را در مورد انجام این گونه آزمایش‌ها ایجاد کرده است.

در این تحقیق دانشمندان سلول‌های بنیادی انسان را که توانایی رشد در بافت‌های مختلف بدن دارد به رویان‌های نوعی میمون تزریق کردند.

رویان‌های در حال رشد تا ۲۰ روز مورد مطالعه قرار گرفتند.

در گذشته جنین‌هایی از گونه‌های مختلط و یا “کایمرا” تولید شده‌اند که در نتیجه قرار دادن سلول‌های انسانی در گوسفند و یا خوک بوجود آمدند.

رهبری این تیم تحقیقاتی بر عهده پروفسور خوان کارلوس ایزپیسوا بلمونته از موسسه سالک در آمریکا بود که در سال ۲۰۱۷، اولین هیبرید انسان- خوک را بوجود آورد.

به گفته او این تحقیقات می‌تواند راهگشای رفع کمبود در زمینه اعضای پیوندی باشد و همچنین می‌تواند به درک بیشتر رشد اولیه انسان، پیشرفت بیماری‌ها و پیری کمک کند.

پروفسور ایزپیسوا همچنین گفته: “این رویکردهای مختلط (کایمریکایی) می‌توانند در زمینه تحقیقات زیست پزشکی نه تنها در مراحل اولیه زندگی بلکه در آخرین مراحل زندگی مفید باشد.”

او افزوده که این تحقیق در مجله سل ( Cell) منتشر شده و رهنمودهای اخلاقی و قانونی فعلی را رعایت کرده و در نهایت، برای درک و بهبود سلامت انسان انجام می‌شود.

چالش‌های اخلاقی

با این حال برخی از دانشمندان نسبت به این قبیل تحقیقات ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند در حالی که رویان در این مورد ظرف ۲۰ روز از بین رفته، دیگران تلاش می‌کنند که به تحقیقات بیشتر ادامه دهند.

آنها خواهان بحث‌های عمومی در مورد پیامدهای خلق کایمرا های نیمه انسانی و نیمه غیرانسانی هستند.

دکتر آنا اسماژدور، مدرس و پژوهشگر اخلاق زیست پزشکی در مدرسه پزشکی نورویچ گفته که این “چالش‌های اخلاقی و قانونی زیادی به وجود می‌آورد.”

او افزوده: “دانشمندانی که این تحقیق را انجام داده‌اند گفته‌اند که این رویان‌های مختلط، فرصت‌های جدیدی را بوجود می‌آورند به این دلیل که ما قادر به انجام آزمایش‌هایی خاص بر روی انسان نیستیم. اما این که این‌ها جنین‌های انسانی است یا نه جای سوال دارد.”

پروفسور جولیان ساولوسکو، مدیر مرکز اخلاق عملی دانشگاه آکسفورد گفته: “این رویان‌ها پس از ۲۰ روز رشد از بین رفتند. این مسئله بستگی به زمان دارد که این جنین‌های انسانی و غیرانسانی با موفقیت رشد کنند و شاید به عنوان منبعی برای اندام های انسان باشند. این یکی از اهداف بلندمدت این تحقیق است.”

سارا نورکراس، از مرکز”پیشرفت آموزشی” گفته: “اگرچه پیشرفت‌های قابل توجهی در تحقیقات رویان و سلول‌های بنیادی در حال انجام است که می‌تواند منافع قابل توجهی به همراه داشته باشد، اما نیاز به بحث و گفتگوی عمومی در مورد چالش‌های اخلاقی و نظارتی که ایجاد شده، وجود دارد.”

مطالب مرتبط