هلی‌کوپتر «اینجینویتی» در مریخ زمین‌گیر شده و همچنان منتظر به روزرسانی فوری نرم‌افزار

سازمان فضایی ناسا گفت که هلی‌کوپتر «اینجینویتی» (نبوغ) این سازمان، روی سطح مریخ مانده و همچنان منتظر به روزرسانی فوری نرم‌افزار آن است.

قرار بود در روز‌های اخیر هلی‌کوپتر «اینجینویتی» بر روی سطح مریخ پرواز کوتاهی انجام دهد که اولین پرواز یک هلیکوپتر در سیاره‌ای دیگر محسوب می‌شد، اما مهندسان با بررسی سخت‌افزار هلیکوپتر متوجه مشکلی در پره‌های روتور آن شدند. این امر باعث شد تا پرواز آزمایشی را به تاخیر بیندازند تا از ایمن بودن پرواز این هلیکوپتر کوچک اطمینان حاصل کنند. آنان از آن زمان تاکنون به دنبال راهی برای حل مشکل و انجام پرواز آزمایشی بوده‌اند.

به گفته این سازمان، «مطمئن‌ترین» راه مقابله با این مسئله، به روزرسانی نرم‌افزار هلی‌کوپتر است. مسئولان ناسا در اطلاعیه‌ای گفتند: «این کار، فرآیند راه‌اندازی دو کنترل‌کننده پرواز را اصلاح می‌کند و به سخت‌افزار و نرم‌افزار اجازه می‌دهد تا با ایمنی کامل پرواز را محقق کنند.»

آزمایشگاه پیشرانش جت سازمان ناسا که ماموریت پرواز «اینجینویتی» را به عهده دارد، از آن زمان مشغول آزمایش به‌روزرسانی نرم‌افزار آن بوده است. به گفته ناسا، ایجاد تغییر در کد نرم‌افزاری کار نسبتا ساده‌ای است، اما اطمینان از عملکرد مناسب و اجرای آن روی «اینجینویتی» مدتی «زمان می‌برد.»

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جدول زمانی دقیق و اولین پرواز آزمایشی این هلی‌کوپتر هنوز در دست بررسی است.» به گفته آن‌ها، ابتدا باید نرم‌افزار را بررسی کنند، سپس آن را روی هلیکوپتر بارگذاری کنند و «اینجینویتی» را با به‌روزرسانی جدید به پرواز در آورند.

ناسا افزوده است: «هنوز تاریخ دقیق پرواز مشخص نیست، اما در تلاشیم تا به این موفقیت دست یابیم و هفته آینده، تاریخ پرواز را تعیین خواهیم کرد.»

این هلی‌کوپتر روی سطح مریخ هنوز سالم است و موتور، سیستم ارتباطی، و فناوری گرمایشی آن به خوبی کار می‌کنند. ناسا اعلام کرده است که کاوشگر «پرزرورنس» (استقامت) (Preserverance) که هلی‌کوپتر «اینجینویتی» را به سطح مریخ رساند، نیز به خوبی کار می‌کند و قصد دارد ابزار‌های خود را به آزمایش بگذارد.

پرواز هلی‌کوپتر «اینجینویتی» به نوعی آزمایش فناوری تلقی می‌شود، نه تحقیقات علمی. سازمان ناسا بارها تاکید کرده است که این هلی‌کوپتر با رویکرد «خطر بیشتر، پاداش بیشتر» ساخته شده است و تلاش برای حمل چنین تجهیزاتی به یک سیاره دور و پرواز روی جو بسیار رقیق آن، خطرات قابل توجهی دارد.

مطالب مرتبط