«اسپیس اکس» برای اعزام سومین فضاپیمای سرنشین‌دار خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده می‌شود

به دنبال تأیید نهایی سازمان ملی فضایی و هوانوردی آمریکا، ناسا، شرکت «اسپیس اکس» برای اعزام سومین فضاپیمای سرنشین‌دار خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فضاپیمای «درگن» ساخت شرکت اسپیس اکس، پنجشنبه ۲۲ آوریل با چهار خدمه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رود. این‌ سومین سفر درگن‌ به این ایستگاه در یک‌ سال اخیر است.

مدیران ناسا و شرکت اسپیس اکس که متعلق به ایلان ماسک است، پنجشنبه مجوز نهایی مأموریت «کرو-۲» را صادر کردند.

در این عملیات، موشک «فالکن»، فضاپیمای درگن را به مدار زمین می‌برد، و خدمه پس از سفری کوتاه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌رسند. آنها به مدت شش ماه برای ادامه پروژه‌های پژوهشی، جانشین فضانوردانی می‌شوند که به زودی این ایستگاه را ترک خواهند کرد.

این‌ نخستین مأموریتی است که با استفاده از موشک و فضاپیمای بازیافتی انجام می‌شود و این یکی از امتیازات مهم شرکت اسپیس اکس است.

این موشک و فضاپیما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در پروژه‌های فضایی آینده نیز قابل استفاده باشند. اسپیس اکس پس از مرمت و بازسازی، سوپاپ‌های جدید، محافظ‌های حرارتی، ‌و چترهای جدیدی را به آنها اضافه می‌کند.

کتی لودرز، مدیر دفتر اکتشافات انسانی ناسا، اعزام سومین فضاپیمای سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی در عرض یازده ماه را «دلگرم کننده» توصیف کرد. به گفته او همکاری موفقیت‌آمیز ناسا و اسپیس اکس «شگفت‌انگیز» است.

شین کیمبرو و مگان مک‌آرتور آمریکایی، آکی‌هیکو هوشیده ژاپنی، و توماس پسک فرانسوی، فضانوردانی هستند که در مأموریت «کرو-۲» به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند.

ناسا پس از بازنشستگی فضاپیماهای «شاتل» در سال ۲۰۱۱، از موشک‌های سازمان فضایی فدرال روسیه برای اعزام فضانوردان خود استفاده می‌کرد.

این همکاری اگرچه هنوز ادامه دارد، ولی سازمان‌ ملی فضایی و هوانوردی آمریکا قصد دارد پروژ‌ه‌های خود را با مشارکت بخش خصوصی که هزینه کمتری نیز دارد، دنبال کند.

مطالب مرتبط