ماشین پرنده ایرکار تا دو هزار و ۵۰۰ متر اوج می‌گیرد

آزمایش یک ماشین پرنده در کشور اسلواکی با موفقیت انجام شد. این ماشین که نامش ایرکار (AirCar) است، فاصله دو شهر نیترا و براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، را در ۳۵ دقیقه پرواز کرد.

پروفسور استفان کلین، سازنده ایرکار می‌گوید که این ماشین پرنده می‌تواند مسیری هزار کیلومتری را پرواز کند، تا دو هزار و ۵۰۰ متر اوج بگیرد و حداکثر سرعتش در آسمان ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است.

ایرکار برای دو نفر جا دارد و در دو دقیقه و ۱۵ ثانیه بال‌هایش باز و از ماشین به یک هواپیما تبدیل می‌شود. برخلاف بیشتر ماشین‌های پرنده‌ای که در دست ساخت است، ایرکار برای پرواز و فرود نیاز به باند دارد و نمی‌تواند مانند هلیکوپتر به صورت افقی از زمین بلند شود

آقای کلین پس از فرود در فرودگاه براتیسلاوا گفت که ساخت ماشین پرنده دیگر یک آرزو نیست و پرواز او این ایده علمی-تخیلی را به واقعیت تبدیل کرد. او در حال ساخت نمونه آزمایشی دیگری است که موتوری قوی‌تر دارد و سرعتش ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است.

ساخت ماشین پرنده در سال‌های اخیر با استقبال زیادی روبرو شده است. جنرال‌موتورز بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا سال گذشته کانسپتی از یک ماشین پرنده با مارک کادیلاک نمایش داد و هیوندای می‌گوید تاکسی پرنده‌اش را در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد کرد.

موسسه مورگان استنلی که کارش مشاوره بازرگانی است، تخمین زده که بازار ماشین‌های پرنده تا سال ۲۰۴۰ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارزش خواهد داشت.

بال‌های ماشین پرنده ایرکار در کمتر از سه دقیقه باز می‌شود

مطالب مرتبط